På lufta dagen før D-dagen

I går kom den nye TV-kanalen Metropol på lufta - med et nødskrik. Hvis ikke kanalen hadde kommet på lufta innen i dag, ville Statens medieforvaltning ha vurdert konsesjonen.

I dag, 1. oktober, var den siste fristen Statens medieforvaltning ga selskapet NYTV Oslo ASA, til å komme på lufta i Oslo.

Dagen før D-dagen ble første sending av Metropol. Avdelingsdirektør i Statens medieforvaltning Liv Daae Gabrielsen bekrefter overfor Dagbladet at konsesjonen ville blitt vurdert på nytt hvis de ikke hadde holdt denne fristen.

Vanskelig kabal

Årsaken til at den urbane tv-stasjonen ikke ble sendt før, skyldes problemer med å få stablet nok kapital på beina samt å finne habile programledere.

- Etter at Nyhetskanalen gikk inn, har ikke markedet stått i kø for å omfavne et storby-tv-prosjekt. Derfor har det dessverre tatt sin tid å få kanalen på lufta, sier direktør Jan Erik Pedersen til Dagbladet.

Underskudd

Nå er han spent på hvordan seerne og annonsørene tar i mot stasjonen.

- Vi skal være helt klart storbyrettet, og ikke gjenta det de andre kanalene gjør. Vi er en nisjekanal.

- Hvor lenge eksisterer Metropol?

- Vi har klokkertro på tv-stasjonen, og har budsjetteret med relativt store underskudd de to første årene, sier Pedersen, som er fornøyd hvis et sted mellom 20000 og 40000 ser på Metropol Live i løpet av uka. I går kveld gikk første direktesendte program fra Café Børsen i Oslo - med Sarah Natasha Melbye og Halvor Halldorsen som programledere.

Foruten Oslo vil Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Grenland-området ta ned Metropol inn til videre.