På opptur

Lysende fiolintalent.

Troldsalen Festspillene i Bergen KONSERT: DAGBLADET (Bergen): Den er nemlig her allerede. For noen dager siden var hun med på å åpne festspillene i Bergen med inntrykkssterkt spill i Arne Nordheims «Partita für Paul». Og onsdag befestet hun inntrykket fra norsk og internasjonal solistkonkurranse, som har innbrakt henne to førstepriser fra publikum, og henholdsvis første- og tredjepris i den offisielle konkurransen.

Det er et konkurranseløp som tidligere bare Leif Ove Andsnes og Tine Ting Helseth har kunnet vise til, så forventningene til 18-åringen er store. Veldig store.

Bredt format

Så hadde hun da slått opp et lerretet av format på Troldhaugen, der hun ble solid utfordret av sin energiske og aktive akkompagnatør Zhang Jie, fra Beethovens «Kreutzer»-sonate og fram til Lutoslawski og Waxmans «Carmen»-fantasi, verket som har innbrakt henne alle prisene.

Hun spiller uforferdet og er djerv i anslaget, begynnernerver er det ikke spor igjen av. Slik klang åpningsverket av Lutoslawski, «Subito», rett fram. Hemsing traff uttrykket presist og holdt spenningen fast fram til dobbeltstrek.

Siste avdeling eksponerte mer av Hemsings styrke, en virtuos og lidenskapelig «Tzigane», signert Ravel, videre gjennom Spare Olsen og Edward Elgar og fram til selv bravurnummeret, «Carmen»-fantasien. Mest av alt, i tillegg til den solide teknikken, imponerer fylden i strøket. Det drar opp hele fiolinens palett på en måte som får musikken til å skinne.

I startfasen

Bare i Beethoven merket vi musikeren i starten av karrieren, tross alt. Teknisk behersket hun musikken med bravur. Men det var som om hun ikke fylte den helt med seg selv, ikke helt hadde ro til å kjenne etter i hver frase. Slik endte flere passasjer som gjennomgang mellom høydepunkter, der hvor Beethoven selv ikke har skrever en likegyldig tone.

Men for en åpning på en fiolinkarriere!

PS! I min anmeldelse av Tetzlaff/Andsnes konsert i Grieghallen 23. mai, kom jeg i skade for å betegne Brahms 3. fiolinsonate som Griegs (ikke-eksisterende) 3. klaversonate. Dette er allerede blitt påpekt av flere lesere, og jeg kan i etterkant ikke annet enn å beklage.

Se også Dagbladet Fredag