På post for markedet?

I dag skal samferdselsminister Odd Einar Dørum holde sin første generalforsamling i Posten Norge BA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Administrerende direktør Anders Renolen må berette om et driftsresultat i 1997 på minus 44 millioner kroner. Driften for 1998 går bedre, og trolig er det siste året eneeieren blir presentert for negative tall.

Likevel bør ikke statsråd Dørum bli altfor imponert. Både direktøren og styrets formann, Eivind Reiten, bør tåle noen kritiske spørsmål om ledelsen har tatt forkortelsen BA (begrenset ansvar) litt for bokstavelig. Det er grunn til å spørre om Posten fortsatt ivaretar sitt samfunnsansvar på en god måte.

De egentlige eierne av Posten - det norske folk - bryr seg lite om marginale overskudd eller underskudd. Derimot ergres de når de må stå 20 minutter i kø for å kjøpe åtte frimerker til 3 kroner og 80 øre pr. stykk. De synes også det er ille når posten ikke kommer daglig slik som før i tiden da landet hadde langt dårligere råd.

Vi som arbeider i avisbransjen opplever også at det er kommet såkalte markedsorienterte holdninger inn i Posten. Samlet legger avisene igjen over 300 millioner kroner i den store postkassen. De er således av de større kundene. Men gjennom meget finslepne økonomiske modeller har Posten funnet ut at statsbedriften i 1997 tapte 25 millioner på å distribuere aviser. Tallmaterialet er meget komplisert, men viljen til å knuse ethvert teoretisk underskudd er meget sterk i Posten for tiden. En avis som ikke automatisk vil skrive under nye avtaler, blir truet med distribusjonsnekt med en frist på fattige 18 timer. Den store bedriften med begrenset ansvar vet å holde fristene. Distribusjonen av Vårt Land ble ved påsketider stoppet innen fristens utløp, men gjenopptatt etter noen hektiske timer. Norske Avisers Landsforening har flere ganger bedt om innsyn i de økonomiske beregningsmåtene til Posten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer