Du leser nå Dagbladet Pluss

På sangens vinger

De store stemmene bæres nok fram på mange måter, og med ulike prosjekter. Men det er liksom ingen tvil når du møter en virkelig stor stemme, håndtert av en moden sanger.

UTFORSKER:  Cecilia Bartoli er en sanger av det slaget som aldri nøyer seg med klangen av sin egen stemme. Det er stadig noe nytt å utforske! Foto: DIETER NAGL / AFP PHOTO / NTB SCANPIX
UTFORSKER: Cecilia Bartoli er en sanger av det slaget som aldri nøyer seg med klangen av sin egen stemme. Det er stadig noe nytt å utforske! Foto: DIETER NAGL / AFP PHOTO / NTB SCANPIXVis mer

(Dagbladet): Cecilia Bartoli er en sanger av det slaget som aldri nøyer seg med klangen av sin egen stemme. Det er stadig noe nytt å utforske!

Denne gangen dreier det seg om russisk opera på 1700-tallet, under tre mektige tsarinner, alle i kjølvannet av Peter den Store: Anna (1730-40), Elizabeth (1741-61) og Katarina den Store (1762-96).

De tre hadde alle dét til felles, at de mislikte det russiske og gjorde alt de kunne for å bidra til europeiseringen av det store kontinentet.

På musikkens område, innebar det å hente fremragende musikere og komponister til Russland, fra en tid der den europeiske barokken er i ferd med å dreie over i en slags klassisisme.

Nøkternt sett, altså, komponister som Cecilia Bartoli allerede må sies å ha et nært og førstehånds forhold til - Araia, Raupach, Manfredini og Cimarosa, blant andre.

Vakkert album

Albumet i seg selv er nydelig laget, som en hel liten bok med vakre bilder og informativt, veldig informativt, materiale.