BLÅTT HAV - ELLER SYMFONISK VERK? En lyssatt Turangalîla-symfoni på åpningen av ULTIMA-festivalen i Oslo Konserthus torsdag kveld. Foto: Henrik Beck/ULTIMA
BLÅTT HAV - ELLER SYMFONISK VERK? En lyssatt Turangalîla-symfoni på åpningen av ULTIMA-festivalen i Oslo Konserthus torsdag kveld. Foto: Henrik Beck/ULTIMAVis mer

På stram line

Man er alltid litt svimeslått etter en framføring av Messiaens Turangalîla-symfoni. Men ettertanken melder seg raskt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Spørsmålene fyker i mange retninger.

Er Turangalîla et fargesterkt verk, eller er det bare kulørt - til overmål torsdag kveld, i Daniel Sørensens lysregi?

Er de slående effektene, rytmiske så vel som harmoniske, redningsbøyer vi klamrer oss til i et kaotisk hav av stampesjø eller er de selve stedene der musikken strekker seg i sin fulle kroppslengde og får kontur. 

Og vi minnes Pierrre Boulez' lapidariske kommentar til sin daværende komposisjonslærer Messiaens Turangalîla: «Horehusmusikk»!

Åpningskonsert ULTIMA Artist: Oslo-Filharmonien, dir. Vasily PetrenkoOslo Konserthus Full sal

Det dreier seg i hvert fall om kroppsnære klanger og om en nær hemningsløs musikalsk utfoldelse. Om enn gjennomkomponert og kompleks.  

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn