Debatt: Sentrumstunnelen

På tide å sette spaden i jorda

Høyresida i Oslo svikter folk i Groruddalen. Hvordan? Det handler om T-banen.

POPULÆR TRANSPORT: T-banen er populær blant alle lag av befolkningen. Her er kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon på Furuset T-banestasjon under et arrangement tidligere i år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
POPULÆR TRANSPORT: T-banen er populær blant alle lag av befolkningen. Her er kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon på Furuset T-banestasjon under et arrangement tidligere i år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixVis mer
Meninger

Jeg elsker T-banen i Oslo, og jeg er ikke alene. På Tøyen trenger jeg ikke tenke på når den kommer, jeg bare hopper på den og kan reise til sentrum uten å måtte tenke meg om. Men når T-banen i Oslo er så fantastisk, hvorfor kommer det aldri nye T-banestopp egentlig?

Det reiser flere med T-banen i Oslo i året enn det reiser med tog i hele resten av landet. For oss i Norges hovedstad er T-banen noe av det viktigste vi bruker for å komme oss rundt i byen og hvis vi mener alvor i at flere i Oslo må velge kollektivt fremfor bil, ja, så må vi få T-banen til å gå oftere og vi trenger flere nye stasjoner.

Så hvorfor går ikke T-banen oftere? I dag går alle T-baner gjennom den samme «slusa» i sentrum. Alle T-baner må kjøre på stoppene mellom Majorstua og Tøyen. Det fører til at det går en grense på hvor mange baner det er mulig å kjøre gjennom sentrum og dermed også hvor mange flere avganger vi kan få i den ytre delen av Oslo, som i Groruddalen.

Derfor må vi bygge en ny sentrumstunnel i sentrum som kan gi oss mange flere T-baneavganger og flere stasjoner!

Aha! Er dette ny informasjon? Nei. Diskusjonen om sentrumstunnel har vært i Oslo kjempelenge. I mer enn 15 år.

Okei, så hvorfor har det ikke skjedd noe før nå? Høyresida styrte Oslo i 18 år, men de prioriterte aldri å sette av penger til å bygge en ny tunnel.

Nå har Arbeiderparti-byrådet i Oslo bestemt at vi skal komme i gang og har endelig fått det prioritert. Nå ligger pengene endelig på bordet.

Så da burde vel alt vært greit? Det skulle man trodd, men det er det ikke.

Det er gjort grundige utredninger, kartlegginger, analyser og detaljer av fageksperter på hvor vi bør legge nye T-banestopp i Oslo. Det handler ikke bare om hvor det bor veldig mange mennesker, men også om hvor i bakken det er mulig å grave, hvor man kan bygge stasjoner og hvor man samtidig kan bygge boliger og utvikle byen vår.

Og det er vel alle enige om? Nei, dessverre ikke, og nå må du følge med: Høyre, Venstre og FrP går til valg på tre forskjellige T-banetunneler som de har funnet ut at de synes er kulest.

Problemet med dem er at fagekspertene ikke anbefaler dem, at det haster med å komme i gang med utbyggingen av tunnelen – vi er allerede 10 år bak skjema! – og at man ikke kan sitte i et møterom og tegne tusj over Oslo med hvor man ønsker seg tunnel.

Forslagene øker ikke kapasiteten vi trenger i sentrum slik at det kan gå flere T-baner over hele byen. Det svikter folk som bor utenfor Oslo sentrum og i Groruddalen.

Hvis høyresida vinner valget har de sagt at de vil vurdere andre T-banestopp. Da må vi utsette byggingen i enda flere år. Vi får en løsning som er dårligere for Oslos innbyggere og som ikke øker T-baneavganger over hele byen, bare på enkelte steder i sentrum, og vi får ikke den løsninga som fagekspertene mener er best.

Men er det galt med mer info? Poenget er at vi allerede har den informasjonen vi trenger. Ekspertene har ikke anbefalt løsningene til de borgerlige partiene. Og nå har vi ikke tid til å sitte og vente på at vi skal gå enda flere runder i en sak der vi vet hva som er best.

Det er på tide å sette spaden i jorda og få flere T-banestasjoner på plass.

Og det vil Arbeiderpartiet gjøre.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.