REBELLER OG STORMTROPPER: «Star Wars: The Force Awakens» har premiere 18. desember og forberedelsene er i gang verden over. Her ses kinesiske «Star Wars»-fans med lyssabler under en tilstelning sist tirsdag ved Juyongguan-seksjonen av Den kinesiske mur. Foto: Scanpix / Mark Schiefelbein
REBELLER OG STORMTROPPER: «Star Wars: The Force Awakens» har premiere 18. desember og forberedelsene er i gang verden over. Her ses kinesiske «Star Wars»-fans med lyssabler under en tilstelning sist tirsdag ved Juyongguan-seksjonen av Den kinesiske mur. Foto: Scanpix / Mark SchiefelbeinVis mer

På tide med dobbel trilogimaraton før «The Force Awakens»?

Verden forbereder seg på premiere.

Mandag kunne en forstyrrelse i Nettet merkes, som om millioner av fans skrek ut i begeistring.

Det var nemlig dagen da vi fikk blikkontakt med Han Solo. Med gravalvor i røsten sa den gamle helten:

— Det er sant. Alt sammen. Den mørke siden. Jediene. De finnes på ordentlig.

Og deretter gjorde gåsehuden muligens et par hopp i takt med synet av TIE fightere-fly og X-winger i skjønn lavtflyvende laserduell over et fagert og grønt landskap.

I løpet av uka har den nyeste traileren for «Star Wars: The Force Awakens» blitt plukket i stykker, satt sammen igjen, analysert, slaktet og hyllet.

For noen er den nok også et spark bak, en påminner om at man snart må sette i gang om man skal rekke de fysiske og sjelelige forberedelsene som kreves for å returnere til en galakse langt, langt unna og en fortelling om ting som skjedde for lenge, lenge siden.

Med andre ord: Obligatorisk filmmaraton med de seks foregående filmene.

Men hvordan?

Dyr strømming
Strømmetjenestene er til liten hjelp her, selv om det stadig ryktes (blant annet hos Screencrush) at Netflix vil få filmene via Disney-avtalen sin.

Å skaffe seg filmene via nettet kan dermed bli en dyr affære.

Videotilbydere som YouTube, Amazon og iTunes nekter nemlig å leie ut filmene digitalt, men selger dem i stedet stykkvis for 169 kroner eller samlet for 849 kroner, faktisk et par-tre hundrelapper mer enn om man kjøper dem fra ymse nettbutikker på Blu-ray.
Alternative versjoner
Et sårere punkt enn pris er hvilke filmer man faktisk får for pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På grunn av knotefingrene til filmskaper George Lucas har originaltrilogien gjennomgått en rekke digitale endringer gjennom årenes løp og blitt gitt ut i flere spesialutgaver, som nå er de eneste offisielt tilgjengelige utgavene.

Samtidig som effektmakeriet er oppdatert, er også enkelte elementer av fortellingen skrudd på.

Her har den mer driftige delen av fanbasen tatt grep.

Spesielt kjent er tsjekkiske Petr «Harmy» Harmácek og hans «Despecialized»-prosjekt.

Ifølge Radio Praha har 27-åringen brukt hundrevis av timer på å rekonstruere originaltrilogien slik filmene så ut da de først kom ut på kino.

Ved å bruke alt fra laserdisc-utgaver til gamle filmruller som kilder har han allerede restaurert førstefilmen «Episode IV: A New Hope» til 1977-standard.

Uten rettighetshavernes velsignelse, og dermed kun tilgjengelig fra nettets svar på Mos Eisley-baren.

Har man allerede sett den første filmen halvt ihjel kan et morsomt alternativ være «Star Wars: Kitbashed» av Vimeo-bruker Michael Heilemann.

Han har klippet inn Lucas' ulike inspirasjonskilder i filmen - alt fra samuraifilmer og «Star Trek»-episoder til tegneserier.

Seige forløpere
Den biten av filmmaratonen folk muligens kvier seg mest for er forløper-trilogien.

Filmene gitt ut mellom 1999 og 2005 ble en gedigen skuffelse for mange trofaste tilhengere, blant annet på grunn av den overdrevne bruken av digitale kulisser og det pinnestive skuespillet.

Dermed kan et sju timer langt strekk virke litt vel tungt fordøyelig.

Imidlertid har fansen tatt grep også her og laget sine egne, tungt nedklippede utgaver av filmene - de viktigste punktene i trilogien kan være unnagjort på så lite som to timer om man velger «A Phantom Edit» fra YouTube-bruker Andrew Kwan.

For de med enda dårligere tid anbefales «Star Wars Wars», som rett og slett er alle seks filmene lagt oppå hverandre.

Bilder smelter sammen til abstrakte kunstverk, kjente og kjære replikker forsvinner inn i en evig kakofoni og handlingen kan bare tydes av de med usedvanlig avansert sanseapparat.