På vei framover

Denne uka uteksamineres Charlotte Løvenhjelm (23) og tre andre kvinnelige bilselgere fra Bilakademiet. Det er ny norsk rekord.

CHARLOTTE LØVENHJELM (23)

fra Tønsberg lener seg tilbake i førersetet på en sølvgrå Mercedes Cabriolet. Hun trekker inn duften av ny bil, hun stråler, kjøretøyet kler henne. Det er her, i en stor bilhall med ekko, hun gjerne vil svinse rundt i pene klær og snakke varmt om stålbjelker, ABS-bremser og skinnseter med varme i, om lakk og vinterfelger og ulike størrelser på motor. Enn så lenge skjer det i et klasserom på Alexander Kiellands plass i Oslo.

PÅ BAKERSTE VEGG

hos bilselgerskolen Bilakademiet henger, foruten et ark med påskriften «How to Sell Anything to Anybody», et lite avisutklipp med overskriften «Morgendagens selger». Fremst står morgendagen og forsøker selge en liten, lyseblå kontorkrakk til en potensiell kunde. Glenn Ellingsen (27) forteller Ole Jørgen Helgestad (33) om fordelene med å lease et vidunder på hjul. For øvrig med stor teatralsk innlevelse.

-  ER DET SÅNN

at hvis du gir bilselgere en finger, så tar de hele hånden?

Det var tidligere på morgenen. Elevene hadde ankommet, røyka, drukket kaffe, satt seg. Lærer Robert Jensen lot blikket gli over de femogtjue ryggene som satt krummet over pultene sine.

-  Nei, svarte de på autopilot.

-  Er noen sånn? fulgte han opp, og det ble litt stillere, før noen nikka. Det er ikke til å legge skjul på at det fortsatt finnes en hestehandler eller to.

-  Er det galt i å presse kunden til å kjøpe?

-  Ja.

Å SI AT

du er bilselger var tradisjonelt kanskje ikke den beste sjekkelinja du kunne dra. I alle fall ikke hvis du var bruktbilselger. Både på film og i tegneseriene ble han, det var alltid en mann, framstilt som lur, frekk og uærlig, med et litt for bredt smil og et litt for synlig dollarglis i øynene. Men nå, før du vet ordet av det, tar du med deg en bilselger hjem til mor og far. Framtidas bilselgere, de pugger nemlig etikk på skolebenken.

Fordi det eksisterer forsvinnende lite bilselgerpensum, består skolematerialet til studentene på Bilakademiet av en tjukk perm full av papirkopier. Permen er sirlig fargeinndelt etter emnene Etikk for Bilselgere, Personlig Salg, Rettslære, Markedsføring, Økonomi og, den kanskje litt utdaterte, EDB. På kurset, som går over et semester, blir det lagt stor vekt på selgerens personlige egenskaper. Det vil i hovedsak si at han eller hun skal oppføre seg pent.

-  JEG SKAL VÆRE

ærlig og koselig, erklærer Charlotte, hun sitter på andre rad, innerst mot veggen.

-  Det viktigste er å være jordnær og legge seg på samme nivå som kunden, men likevel vise at du har kunnskap.

Hun skal heller ikke gjemme unna det faktum at hun er kvinne.

-  Jeg kommer nok til å spille litt på sjarm. Hvis det kommer inn en skikkelig macho mann, liksom, da smiler jeg kanskje litt ekstra. Men jeg tror ikke å kle seg utfordrende er veien å gå. Man vil jo gjerne bli tatt seriøst, og det er sikkert mange som er skeptiske i utgangspunktet. Jeg skal overbevise folk om at jenter også kan ha greie på bil.

Charlotte lever for bil. Hun bruker de fleste pengene sine på BMW-en sin, hun diskuterer bil med guttevennene sine, til og med mamma Løvenhjelm er bilinteressert. Selv kan Charlotte allerede smykke seg med deltidsjobb som salgslærling hjemme i Tønsberg. Men hun gikk på noen smeller før hun landet den jobben. De fleste forhandlerne ville utelukkende ha mannlige ansatte, og lo henne opp i trynet når hun kom med forespørselen. Forhåpentligvis er det forandret om noen år. Dette semesteret lager de fire jentene i klassen ny rekord i antall kvinnelige studenter på Bilakademiet.

FREMDELES ER DET

testosteronet som lager mest lyd i klasserommet. Men selv om det virker som bilselgerstudenter er utadvendte og forholdsvis høylytte mennesker, er det noen som bare sitter stille og hører på. Nils Tangen (21) fra Svelvik og Marius G. Nøss (22) fra Lillehammer har nesten tømt en pose med sjokolade og hver sin halvliter cola før lunsj. De snakker når de har noe å si, hevder de selv. Som i pausen, etter at Robert Jensen har snakket om viktigheten av å være pen i tøyet. Men ikke for pen, må vite, regelen er at kunden ikke skal huske antrekket dagen etter.

-  Hvis du selger Mercedes, stiller du jo i dress, sier Nils. Han har akkurat fått seg jobb hos en bilforhandler i Bærum ved siden av skolen.

-  Og hvis du selger Toyota, kan du ha joggedress, fortsetter han.

-  Selger du Opel, er det grilldress, sier Marius.

-  Hæhæhæ.

I NESTE TIME

bruker Robert de første minuttene på å fortelle om bokhandleren i Bodø som kastet han ut av butikken sin for 40 år siden og som han fortsatt ikke tåler. Det skal man legge seg på minne, sier han til de kommende selgerne. Og så drar han historien om en viss Sigvaldsen som skal ha vært den eneste bilselgeren som gadd å prate med en sliten, gammel fyr, som senere kjøpte den dyreste bilen og signerte sjekken med Bob Dylan. Du skal ikke se bort ifra at den siste der er en aldri så liten røverhistorie.

Den engasjerte læreren går videre til neste tema, som er nøkkelordet kjøpsmotiv. Han får en flink elev til å ramse opp stolpene sikkerhet, miljø, økonomi, status og komfort.

-  Finnes det flere, mindre kjøpsmotiv? spør Jensen.

-  Sex, kommer det fra nest bakerste benk.

-  Hvorfor er sex et motiv for å kjøpe bil?

-  Fordi man trenger en magnet.

-  Kontakt også, sier en annen, han nevner kontakt gjennom bilklubber, med familie på andre siden av landet, og kontakt med dama som har lik bil som eksempler, før karen nest bakerst igjen retter opp hånda.

-  Er ikke det det samme som sex\'a?

-  JEG LIKER MENNESKER

og jeg liker bil. Det er derfor jeg vil bli bilselger. Men egentlig er jeg utdannet anleggsgartner, sier Charlotte, det er friminutt og hun har akkurat røykt sin tredje sigarett for dagen på den regnvåte verandaen.

-  Jeg måtte omskoleres fordi jeg fikk rygg- og nakkeproblemer.

-  Du ble vel ikke skadet i bilulykke?

-  Jo. Jeg hadde flaks, bilen havna i en fjellvegg.

Dramatiske trafikkuhell og en ekstremt mannsdominert bransje til tross, Charlotte Løvenhjelm tviler ikke på yrkesvalget sitt. Hun skal selge biler, og hun skal gjøre det med overbevisning. Akkurat det siste der bør hun kanskje jobbe litt med.

-  Ville du selv kjøpt bil hos en kvinnelig selger?

Charlotte smiler forlegent over spørsmålet, drar på det et ørlite sekund, men svarer fortere enn forventet.

-  Nei, jeg tror ikke det.

{$4028} {$4028}

BAK RATTET: Charlotte Løvenhjelm vil selge de fineste og dyreste bilene. Som denne Mercedesen.