FOTAVTRYKK: Regnskog er ryddet i Sabah, Borneo for å gi plass til en oljepalmeplantasje. Foto: NTB Scanpix
FOTAVTRYKK: Regnskog er ryddet i Sabah, Borneo for å gi plass til en oljepalmeplantasje. Foto: NTB ScanpixVis mer

Palmeolje, det er ESSO og Shell det

Alt palmeoljebasert biodrivstoff som selges i Norge, selges av ESSO eller Shell. Styrer du unna disse to selskapene, styrer du også unna palmeoljen.

Meninger

Følger man mediedebatten skulle man tro biodrivstoff var verre enn gift. Og årsaken er at så mye av biodrivstoffet som selges kommer far palmeolje. Det er slett ikke bra. Både Greenpeace og Regnskogfondet har påvist hvordan økt etterspørsel etter palmeolje fører til økt hogst av regnskog.

Spaltist

Erik Martiniussen

er komunikasjonsleder i Greenpeace, og har utgitt boka "Drivhuseffekten – klimapolitikken som forsvant." Han er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo.

Siste publiserte innlegg

MEN DET hadde ikke trengt å være sånn. Mange bensinstasjon-kjeder har innfridd regjeringens omsetningspåbud for biodrivstoff, uten å blande inn palmeolje. De eneste som blander inn palmeolje er ESSO og Shell, ifølge denne undersøkelsen fra Regnsogsfondet. Styrer du unna disse to kjedene, styrer du også unna palmeoljebasert biodrivstoff.

Politikerne har fått fortjent kritikk for palmeoljebruken. For de har aldri stilt krav om at biodrivstoffet skal være palmeoljefritt, eller avgiftsbelagt det slik miljøorganisasjonene krever. Likevel må vi ikke glemme at selskapene som selger biodrivstoff også har et selvstendig ansvar for å levere bra biodrivstoff. Esso og Shell tjener millioner av kroner på å blande inn palmeolje i drivstoffet, framfor å bruke mer miljøvennlige alternativer.

Da omsetningskravet på biodrivstoff ble hevet til 20 prosent, var det meningen at påbudet skulle kutte klimagassutslippene fra transportsektoren. Men når selskapene som selger drivstoffet svarer med å blande inn palmeolje i stedet for bærekraftig biodrivstoff, undergraver de politikken.

Slik hadde det ikke trengt å være. Det fins flere fullverdige alternativer til palmeolje som både er bærekraftige og kutter klimagassutslipp: Brukt frityrolje, olje fra slakteavfall og raps, er noen av alternativene som fins. Uno-X er en av bensinstasjonskjedene som har tatt ansvar. De garanterer for at biodrivstoffet du kjøper hos dem er helt palmeoljefritt. I stedet bruker de biodrivstoff produsert av tallolje fra svensk skogindustri. Og selv om disse alternativene er dyrere enn palmeolje, vil tilbudet av alternative råstoff øke med etterspørselen.

DET ER DERFOR ingen gode grunner til at ESSO og Shell skal fortsette å blande inn palmeolje i sitt biodrivstoff. Tvert i mot må selskapene ta ansvar for den miljøkostnaden palmeoljen har, og kutte den ut. Enkelte kjeder, som CircleK, har pekt på at det er regjeringens omsetningspåbud som er problemet. Da Miljødirektoratet la fram date for siste års omsetning av biodrivstoff 4. mai, hevdet representanten for CircleK at regjeringen presset selskapene til å ta i bruk palmeolje. Slik er det ikke. Kjedene velger selv hvilket råstoff de vil bruke. Og CircleK er selv et eksempel på at omsetningspåbudet for biodrivstoff kan innfris uten å bruke palmeolje. For CircleK selger palmeoljefritt biodrivstoff. Og omsetningspåbudet for biodrivstoff er så å si innfridd. Regjeringens mål er at 20 prosent av drivstoffet som selges skal være biodrivstoff innen år 2020. I år er omsetningen ifølge Miljødirektoratet på 18,8 prosent. Det betyr at CircleK og Uno-X i praksis har klart å innfri omsetningspåbudet uten å bruke palmeolje. Da bør Esso og Shell klare det samme.

PALMEOLJEN undergraver biodrivstoffets omdømme. Sånn sett skader det ikke bare regnskogen, men også et viktig alternativ til fossile drivstoff. Selv om batteribilene er i rask utvikling og salget av batteribiler er økende, har vi fortsatt mer enn 3 millioner fossilbiler her til lands. Selv om vi må fase inn batteribiler raskt, vil den raskeste måten å kutte utslipp fra bilparken på, være å fase inn bærekraftig biodrivstoff raskt. Og mengden avansert, bærekraftig biodrivstoff er økende. Mens det i 2016 ble solgt 65 millioner liter avansert biodrivstoff, har dette økt til 138 millioner liter i 2017. Brukt frityrolje står alene for 10 prosent av biodrivstoffmarkedet. Dette er gledelig, men har helt drukner i støyen rundt palmeoljen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook