Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Papir og litteratur

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KJENDISBØKER: Med høsten kommer mye dårlig vær, og mange dårlige bøker. Forlagene er som bekjent oppdelt i børs og katedral, og kjendislitteraturen kommer definitivt direkte fra børsavdelingen i likhet med kioskveltere som «Havets datter» og odelsjenta Johanna i «Storgårdsfolk».

MENS SERIELITTERATUREN påfallende ofte er produsert av avgåtte skolelærere, er det den lysende TV-stjernen som sender ut Kjendisboka, med store bilder og lite tekst på glanset papir. Jon Almaas, kjent fra «Nytt på nytt», utgir denne høsten «Den store norske TV-boka». Almaas «byr på en rekke godbiter fra et langt liv i rampelyset. Boka er full av avsløringer, sladder og noe han har funnet på selv», lover Kagge Forlag AS. Ja, den Almas! Hva kan ikke han finne på? Var det ikke han som skrev om rengjøring i hjemmet? («Hva med å gjøre som Jon Almaas og lage en liten bart av stålull?») Og hva kan ikke han, husets herre, avsløre fra NRK-kantina? Jo, sitat: « - An apple a day, keeps the doctor away, vettu! (Programleder Anne Sandvik Lindmo til makker Per Sundnes mens hun spiste en appelsin.)» Sitat slutt.Den samme Sundnes utga boka «Chic og bruk i storbyen», en veileder for Ola Dunk med tilnærmet null selvtillit som - i likhet med Sundnes formoder vi - vil framstå som den fødte verdensmann. Men Sundby bløffet. Aftenposten avslørte at en kvinnelig ghostwriter hadde skrevet mesteparten av teksten.

KONSEPTLITTERATUR er et beslektet fenomen. Forlaget henter inn en bokidé fra utlandet og bestiller en norsk kjendis til å skrive. Forretningsideen er selvsagt at kjendisnavnet skal selge. Idol-dommer Milde fortalte at han har skrevet boka «Slik er menn» på oppdrag fra Kagge. Det var visstnok fort gjort. Kjendislitteratur og konseptlitteratur bekymret professor Tore Rem forrige uke. Han fryktet at knappe forlagsressurser vies det kommersielle kjendiseriet på bekostning av den seriøse litteraturen.

TORE REM HAR nok rett. Under alle omstendigheter blir vi grundig lurt av bløffmakere som Sko-Sundnes. Og Såpe-Almaas, som på vaskeseddelen lover oss, tenk det, avsløringer fra «Messa» i NRK, men selger blødmer.