Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Pappfigur

Lenny Kravitz evner fortsatt å skrive hits, men han framstår som en pappfigur på sitt nye album.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen artister har bare ett bra album i seg. Lenny Kravitz har vist seg å være en av disse. Da newyorkeren debuterte høsten 1989 med «Let Love Rule», framsto han som en av de mest talentfulle sangerne og låtskriverne ved inngangen til det tiåret som ventet. Han spilte alle instrumentene sjøl, han produserte og arrangerte uten hjelp fra andre.

Rufsete motvekt

Kravitz var en troverdig og rufsete motvekt til det kalkulerte og overproduserte som rådet på den tida. Slik sett var han et varsel om hva som skulle komme på 90-tallet da individualisme, uproduserte lydbilder og retrofiksering framsto som det nye mønsteret.

Selv klarte Kravitz aldri å lage en ny «Let Love Rule». Det er en renhet over låtene og en inderlighet i formidlingen av dem som Kravitz seinere aldri har vært i nærheten av. Og det er «Sittin' on Top of the World», «I Build This Garden for Us», «Does Anybody Out There Even Care», «Mr. Cab Driver», «Rosemary» og tittellåta fra debutalbumet som er Kravitz greatest hits - ikke den samlingen 90-tallslåter som utgjorde fjorårets multimillionselgende karriereoppsummering.

Selvfølgelig

I en alder av 37 gir Kravitz ut «Lenny», hans sjette studioalbum. Plata er et forsøk på å gå i en råere retning igjen etter mange overflatiske og strømlinjeformede år.

Det forhindrer ikke at «Lenny» har et selvfølgelig preg. Kravitz' retrorockoppskrift er den samme som før, men uten ektheten, uskylden og den umiddelbare teften fra debuten. «Lenny» låter som lydsporet til en rådyr amerikansk livsstilsreklame. Det er noe utenpå-kult over hele fyren, og hans sett med klisjeer er etter hvert så forutsigbare at det bikker over i rein metarock.

Han kan fortsatt glimte til som låtskriver. Han gjør det med «If I Could Fall In Love», «You Were In My Heart» og «Dig In», låter som vil sikre Kravitz fortsatt kommersiell suksess. Men «Lenny» låter altfor markedstilpasset til å være en kunstnerisk suksess.

Hele Norges coronakart