SOSIAL HAPPENING: «Hurtigruten - minutt for minutt» forandret tv-Norge og gjorde det sosiale nettet mer sosialt, skriver Dagbladets kommentator. Foto: NRK
SOSIAL HAPPENING: «Hurtigruten - minutt for minutt» forandret tv-Norge og gjorde det sosiale nettet mer sosialt, skriver Dagbladets kommentator. Foto: NRKVis mer

Pappskilt er det nye Facebook

Grasrotmobilisering, også på det sosiale nettet.

Fenomenet «Hurtigruten - minutt for minutt» er ikke bare en spektakulær tv-suksess med nasjonsbyggende kvaliteter og ekstremt aktivtetsnivå på holmer og skjær. Den fem dager lange direktesendingen har også utløst en formidabel grasrotmobilisering på det sosiale nettet.

DA BÅTEN var på vei inn i Trollfjorden i Lofoten sent søndag kveld, satt 692.000 mennesker benket foran sendingen på NRK2. Samtidig gikk det en melding på Twitter hvert sjette sekund, og Trollfjorden ble «trending topic» på det globale nettsamfunnet.

Flytt deg, skravleklassen, her kommer folket.

Eller, som flere har påpekt på Twitter det siste døgnet: Pappskilt er det nye Facebook.

I går kveld hadde NRK telt mer enn 28000 meldinger med emneordet #hurtigruten på Twitter. Også på Facebook er engasjementet stort, skjønt ikke alle er like begeistret. «Ser på Hurtigruta og skjønner ikke bæret», skriver «Hjernevask»-medforfatter Ole-Martin Ihle.

FRA 176 LAND har folk besøkt NRKs direktesending via nettet. Over 40 % av såkalte unike besøk er fra utlandet. Mandag var det toppnotering med 275.000 unike brukere på Hurtigruten-sidene, og i morges hadde NRK.no notert mer enn 2,6 millioner visninger på nett. Bredden i engasjementet sendingen har skapt på nett-tv og i sosiale medier er minst like interessant som de imponerende seertallene på tv.

På en arena der det gjerne er en relativt liten gruppe journalister, akademikere og intellektuelle som dominerer meningsdannelsen om det som skjer i mediene, har en hel nettbefolkning vært med på å fortolke og videreuvikle sin felles opplevelse.

Som prosjektansvarlig Rune Møklebust i NRK påpekte da jeg snakket med ham på telefon fra MS Nordnorge i går kveld, har sendingen utløst et dypt folkelig emosjonelt engasjement som nok skiller seg en del fra nettpraten man opplever under for eksempel store sportsbegivenheter eller Melodi Grand Prix. Ifølge Møklebost har også tonen vært annerledes, med lun humor og en varm fellesskapsfølelse man ikke alltid opplever når folket snakker på nett seint på kveld.

PÅ SIKT blir det interessant å se om suksessen til «Hurtigruten - minutt for minutt» ikke bare fører til en strøm av nye liknende TV-konsepter (seerforslaget «verdens lengste sammenhengende konsert med alle korps og orkester i Norge fra sør til nord» er muligens blant dem som bør forbli på tegnebrettet), men også kan gjøre noe med demografi og tematikk i sosiale medier.

Kall det sjangersprengende slow tv, postmoderne videokunst, meditativ naturdokumentar, realityshow med en hel kystbefolkning, ekstrem overdose «Norge Rundt», reiselivsnæringens våte drøm, episk «flashmob», multimedial nasjonsbygging eller rett og slett en original og vakker hyllest til kysten, distriktene, folkesjela og Hurtigruten som livslinje: Uansett hvordan man velger å se og fortolke denne rekordlange direktesendingen, har «Hurtigruten - minutt for minutt» gjort noe med dynamikken mellom kringkasting og sosiale medier, og mellom lisenhaver og lisenbetalere.

MANN AV HUSE: Folkefest på brygga i Tromsø. Foto: SCANPIX
MANN AV HUSE: Folkefest på brygga i Tromsø. Foto: SCANPIX Vis mer

UNDERVEIS oppstår et interessant paradoks: En sending som i all sin nyskapende orginalitet også har klare retroelementer, ved å samle folket om en stor fellesopplevelse slik tv gjorde i langt større grad da noen av oss vokste opp med bare én tv-kanal, bidrar samtidig til å gjøre flere nordmenn til personlige kringkastere og medaktører, med egne krav til hva «tv» skal gi dem og egne meninger om hva «tv» betyr.

Synergien mellom det universitetsprofessor og kunskrititiker Ina Blom på Facebook kaller «ambient reality» og sosiale medier opplevde Rune Møklebust og vi andre første gang da NRK sendte en hel tur med Bergensbanen i november 2009. Sendingen viste både potensialet i denne typen dypt original bruk av tv-mediet, og i samspillet mellom tradisjonelt tv, nett-tv og sosiale medier.

OGSÅ SELVE IDEEN til «Hurtigruten - minutt for minutt» kom i sosiale medier. Mye tyder på at medieanalytiker Haakon Thuestad fra Haugesund skal ha æren. 27. november 2009, under sendingen fra Bergensbanen, skrev han på Twitter: «Burde det ikke lages noe lignende som Bergensbanen av Hurtigruten? Kvalitets-TV sju dager til ende».

Det ble bare fem dager, men det kan vise seg å bli fem dager som forandret tv-Norge og gjorde det sosiale nettet mer sosialt.

Som med sendingen fra Bergensbanen vil NRK legge ut materiale ut på nett under en Creative Commons-lisens, og invitere til nedlasting, remiksing og annen kreativ viderebruk. Selve tv-sendingen inneholder rettighetsbelagt musikk og kan ikke deles på denne måten, men bilder fra baugkamera, lyd og data som GPS-track og info fra båten fra hele ferden vil dukke opp under en CC-lisens. Mer info kommer fortløpende på NRKs teknologiblogg NRKbeta.

Delingen skjer forøvrig ved hjelp av den utskjelte  BitTorrent-teknologien, den samme som brukes til ulovlig fildeling, rett og slett fordi det er den beste teknologien til å spre store datamengder til mange. Det er bare et av mange eksempler på hvordan ny nettkultur og gamle kringkastingsidealer smelter sammen.

BREDDEN OG DYBDEN i det folkelige engasjementet rundt «Hurtigruten - minutt for minutt» har overrasket alle, også de anvarlige bak konseptet. På NRKs nettsider har det nærmest rent over av bevegede hyllester og forsikringer om at folk nå vil betale lisensen med glede. Det er definivt ikke hver dag rikskringkastingen får høre det, og sjelden den fortjener det mer.

En almennkringkaster som kan gi oss både dette og «Trygdekontoret», sikrer seg ganske bred legitimitet i folket.

Anbefaler deg også å lese Per Anders Madsen i Aftenposten, om samlende ritualer, gjenoppdagelsen av Norge og tiden vi ikke visste vi trengte.

Følg Jan Omdahl på Twitter.com/janomdahl

OVERRASKET: Rune Møklebust i NRK har loset Hurtigruten-sendingen i land, og er like overrasket som alle andre over den enorme grasrotmobilseringen på holmer, skjær og i sosiale medier. Foto: NRK
OVERRASKET: Rune Møklebust i NRK har loset Hurtigruten-sendingen i land, og er like overrasket som alle andre over den enorme grasrotmobilseringen på holmer, skjær og i sosiale medier. Foto: NRK Vis mer