Par i fotball

MEDIER: TV2 og Telenor finner hverandre. Igjen og igjen. Denne gangen er det rettighetene til visning av EM i fotball i 2008 de to samspilte angrepsspillerne Kåre Valebrokk og Stige Eide Sivertsen har sikret seg, rett foran nesa - eller like bak ryggen - på NRK-Bernander.

TIDLIGERE har de to kjøpt norsk elitefotball sammen, de har flertall og makt i NTV sammen, og Telenor eier så godt som nesten halvparten av A-pressen, som igjen eier halve TV2. Det gir et tett og godt samspill, som sikrer nok penger til at de kan overby NRK for fotballrettigheter, gang etter gang.

IKKE AT SLIKT bare har negative sider: NRK sparer store penger på å tape i sjekkhefteshoppingen av fotball. De pengene blir i bedriften og kan brukes til annet: Det er ikke sikkert Kringkastingsorkestret ville overlevd dersom NRK hadde fått kjøpt Tippeliga-rettighetene. Det er ikke sikkert de hadde fått råd til ny barnekanal heller.

FOTBALL er et av produktene som kan være sterke nok til å trekke seere til en kanal. Likevel har sporten sine svakheter: Menn er mer interessert enn annonseinteressante kvinner, og faren for en overdose er til stede. TV2 har ikke fått full seertreff i Tippeligaen. Men EM kan være annerledes: I 2004 satte TV2 seerrekord for en måned da de sendte EM i juni. De var større enn NRK.

TELENOR trenger fotballen på et annet vis: De skal selge inn Canal Digital, og de har sin egen kombinasjon: Høy-definisjons- TV og fotball blir deres unike tilbud. Canal Digital vil vise samtlige EM-kamper i HDTV, slik at nordmenn kan få utnyttet sine nyinnkjøpte flate høydefinisjons-TV-er.

FOR MENS DAB på radio er en sendeteknologi som finnes der folk er seine med å kjøpe mottaker, er HDTV en teknologi der folk har kjøpt mottakeren og venter på sendingene. Telenor drar inn mer per kunde i Canal Digital enn NRK tar inn i lisens, og fotball verver abonnenter. Med TV2 på laget får de oppmerksomhet rundt kampene, mens de selv leverer best kvalitet på sendingene. Telenor er nå Norges mektigste medieaktør. Og de vokser fortsatt.