Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

På sporet av det tapte maleri

Henie Onstad Kunstsenter går i seg selv i utforskningen av samlingens eierhistorikk.

STRAM TONE: «På sporet av Matisse»-ttstillingen er et eksempel på en institusjonskritikk, eller skal vi si selvkritikk, som bare sjelden kommer tydelig og begripelig til overflaten i norske sammenhenger. Den har en stram tone av politikk og konflikt, men er samtidig mildnet av noe mer poetisk og kunstnært, skriver vår anmelder. Bildet viser Henri Matisse i sin villa Le Reve a Vence i 1948. Foto: Michel Sima/Rue des
STRAM TONE: «På sporet av Matisse»-ttstillingen er et eksempel på en institusjonskritikk, eller skal vi si selvkritikk, som bare sjelden kommer tydelig og begripelig til overflaten i norske sammenhenger. Den har en stram tone av politikk og konflikt, men er samtidig mildnet av noe mer poetisk og kunstnært, skriver vår anmelder. Bildet viser Henri Matisse i sin villa Le Reve a Vence i 1948. Foto: Michel Sima/Rue des Vis mer

Resultatet er en institusjonskritikk som er sjeldent tydelig og begripelig.

Hva er et kunstverks verdi? Hva betyr tidligere eierskap for verdisettingen? Hvor kommer inspirasjon fra? Hvilken betydning har kunstverk for kultur og identitet - og hvilken betydning kan det ha for nedbrytningen av det samme?

Dette og mer til er spørsmålene som stilles, og forsøkes besvart, i utstillingen «På sporet av Matisse» på Henie Onstad Kunstsenter. Den er resultatet av et treårig forskningsprosjekt ved senteret som har både kunsthistoriske, samtidspolitiske og juridiske implikasjoner.

Matisse-regnskapet

Det hele startet med en enkel telefonsamtale og et brev, som skulle gi sjokkbølger gjennom både staben ved senteret, dets venneforening og langt ut i den norske kunstverdenen. Henie Onstad Kunstsenter var nemlig en gang den stolte eier av tre malerier av den franske kunstneren Henri Matisse (1869-1954), et av den europeiske modernismens største navn.

Sommertilbud på Dagbladet Pluss

De beste leseopplevelsene, guider og eksperttips!

3 MÅNEDER

SOMMERTILBUD - 80% rabatt

49 kr

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

KJØP 3 MÅNEDER

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 49 kr Fornyes automatisk til 249,-/kvartal

*Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris (249,-/kvartal) etter tilbudsperioden. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

1 UKE

55 kr

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)

KJØP 1 UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 UKE 55 kr Fornyes automatisk til 55,-/uke

*Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris (55,-/uke) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

1 ÅR

795 kr

(Fornyes automatisk til 795,-/år)

KJØP 1 ÅR

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 ÅR 795 kr Fornyes automatisk til 795,-/år

Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris (795,-/år) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden . Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?