STRAM TONE: «På sporet av Matisse»-ttstillingen er et eksempel på en institusjonskritikk, eller skal vi si selvkritikk, som bare sjelden kommer tydelig og begripelig til overflaten i norske sammenhenger. Den har en stram tone av politikk og konflikt, men er samtidig mildnet av noe mer poetisk og kunstnært, skriver vår anmelder. Bildet viser Henri Matisse i sin villa Le Reve a Vence i 1948. Foto: Michel Sima/Rue des
STRAM TONE: «På sporet av Matisse»-ttstillingen er et eksempel på en institusjonskritikk, eller skal vi si selvkritikk, som bare sjelden kommer tydelig og begripelig til overflaten i norske sammenhenger. Den har en stram tone av politikk og konflikt, men er samtidig mildnet av noe mer poetisk og kunstnært, skriver vår anmelder. Bildet viser Henri Matisse i sin villa Le Reve a Vence i 1948. Foto: Michel Sima/Rue desVis mer

På sporet av det tapte maleri

Henie Onstad Kunstsenter går i seg selv i utforskningen av samlingens eierhistorikk.


Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved abonnering på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn