NORDENS MONA LISA: Besøkende på Mauritshuis i Den Haag svermer rundt Vermeers mesterverk «Pike med perleøredobb» fra 1665. Foto: Peter Dejong / AP / NTB Scanpix
NORDENS MONA LISA: Besøkende på Mauritshuis i Den Haag svermer rundt Vermeers mesterverk «Pike med perleøredobb» fra 1665. Foto: Peter Dejong / AP / NTB ScanpixVis mer

På sporet av evig kunst

Verdens vakreste maleri finnes her - i verdens kanskje vakreste museum.

Kommentar

Mauritshuis i den nederlandske regentbyen Den Haag har nettopp åpnet etter omfattende restaurering. Det er her man finner hovedverkene fra den hollandske gullalderen. Rembrandts «Anatomiforelesningen», Fabritius? «Stillitsen», Vermeers «Pike med perleøredobb» og «Utsikt over Delft».

Selve bygget - egentlig et privat herskapshus i klassisistisk stil fra midten av 1600-tallet - ligger nydelig til, vegg i vegg med det som i dag er Den Haags regjeringskvartal. Huset har en forhistorie som stadtholderbolig, ambassadørbolig, militærskole, vinlager, fengsel og kongelig bibliotek, før det i 1822 åpnet dørene for publikum som Kongelig billedgalleri Mauritshuis. Det huser kongelige samlinger av hollandsk og flamsk kunst fra 1400-tallet og framover til 1800-tallet. Her er det kort mellom mesterverkene.

Flere av kunstverkene i dette museet har fått en egen attraksjonsverdi gjennom nyere litteratur og film. «Stillitsen» er blitt verdensberømt gjennom Donna Tartts roman med samme navn. Og det er lett å se hvorfor den amerikanske bestselgerforfatteren har latt seg fascinere av det lille maleriet av sangfuglen som er lenket fast. Opphavsmannen, Carel Fabritius (1622-1654), malte bildet i sitt siste leveår. Han var en av mange hundre som ble drept under en stor eksplosjonsulykke i Delft i 1654. De fleste av kunstverkene hans gikk tapt; den dyrebare «Stillitsen» er et av de få gjenværende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje enda mer ikonisk er Jonannes Vermeers (1632-1675) «Pike med perleøredobb». Maleriet blir ofte omtalt som «Nordens Mona Lisa», og historien om tilblivelsen er blitt en roman av Tracy Chevalier og deretter filmatisert av Peter Webber med Scarlett Johansson og Colin Firth i hovedrollene. Originalen, som henger i Mauritshuis, ble gjenfunnet på en auksjon i Amsterdam etter å ha vært forsvunnet i 200 år. Der ble det kjøpt for småpenger og testamentert til Mauritshuis i 1902.

Men det er Vermeers «Utsikt over Delft» som er blitt udødeliggjort i litteraturen som «verdens vakreste maleri». Den franske dikteren Marcel Proust foretok sin aller siste utflukt til Paris i 1921, der maleriet var på utlån fra Mauritshuis. I sjette bind av «På sporet av den tapte tid» lar han forfatteren Bergotte dø foran Vermeers maleri. Idet han dør mumler han noe om et gult felt på maleriet; han ønsker at han i sin litteratur kunne ha skapt like himmelsk kunst. I ettertid har både kunst- og litteraturforskere spekulert om nøyaktig hvilket gult felt i det store maleriet Bergotte mente.

Nå strømmer folk til det nyrestaurerte museet i en by i et land som - i motsetning til Norge - vet å ta vare på sin historiske arkitektur til kunstformål.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook