Påsketur til en annen dimensjon

Gjennom et snedig markedsføringstriks har Hanne Nabintu Herlands «Respekt» blitt klassifisert som en debattbok, ikke som science fiction. Dette har skapt en del forvirring.

PARALLELL DIMENSJON: «Dette er ikke det Norge de fleste av oss kjenner, men et sted i en slags parallell dimensjon, et sted der folk har gitter for vinduene, ikke kan bevege seg utendørs om kvelden, der det står giljotiner i gatene, folk bor i gettoer og rasene er skilt etter regler slik man hadde i Sør-Afrika,» skriver artikkelforfatteren om scenariet i «Respekt» av Hanne Nabintu Herland (bildet). Foto: Halgeir Opedal
PARALLELL DIMENSJON: «Dette er ikke det Norge de fleste av oss kjenner, men et sted i en slags parallell dimensjon, et sted der folk har gitter for vinduene, ikke kan bevege seg utendørs om kvelden, der det står giljotiner i gatene, folk bor i gettoer og rasene er skilt etter regler slik man hadde i Sør-Afrika,» skriver artikkelforfatteren om scenariet i «Respekt» av Hanne Nabintu Herland (bildet). Foto: Halgeir Opedal Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Noen leser Bibelen i påsken. De fleste leser krim. Jeg foretrekker for min del dystopisk science fiction. Denne påsken har jeg sett «Iron Sky», der nazistene vender tilbake fra månen for å utrydde alle undermenneskene på jorda. Jeg har hatt et gjensyn med Flash Gordon, som reiser til planeten Mongo for å stikke kjepper i hjulene til den onde keiser Ming.

Jeg har kost meg med Ed Woods «Plan 9 From Outer Space», der de vandøde står opp fra sine graver. Det viser seg etter hvert at det er romvesener som har vekket de døde til live, i et forsøk på å advare menneskene før de driver sin egen planet - og universet - til grunne.

Og jeg har lest Hanne Nabintu Herlands «Respekt». Boka, og Herland selv, kan forstås som en hyllest til Woods udødelige klassiker. Også Hanne Nabintu Herland kommer utenfra for å advare oss mot oss selv, før vi i vanvare forårsaker vår egen undergang. I likhet med Vampira har hun et blikk som er tomt og intenst på én gang. Og på samme måte som romvesenene i filmen ser det ut til at hennes budskap møter liten forståelse. Menneskene virker fast bestemt på å ødelegge seg selv gjennom multikulturell eksperimentering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer