Pasientsikkerhet

Ingress

Meninger

Det er knapt nytt at folk i møte med helsevesenet får inntrykk av at leger beskytter hverandre når det gjøres feil. Hele helsesystemet fra bunn til topp er jo befolket av leger. De sitter i de posisjoner som både utfører legetjenester og som kontrollerer dem. Leger har kunnskapene om hvordan ting skal gjøres, om hva som går galt når ting går galt, og som kan informere dem som kan gjøre ansvar gjeldende ved brudd på lov og regelverk.

Dette systemet er nok åpnere nå enn noen gang før. Pasienter er blitt mer kritiske, lov, ombud og tilsyn står til pasientenes disposisjon når de opplever at fagfolk svikter. Men fortsatt opplever pasienter og pårørende at feil skjules. Helsevesenet er en høyrisikobransje, der feilvurderinger og sviktende faglighet kan få katastrofale følger. Men når feil skjer og pasienter skades, er det viktig at feil erkjennes for at man kan lære av dem. Feil skal heller ikke skjules for å unngå kritikk eller ansvar.

For å oppnå dette, er det viktig at ledelsen på alle nivåer utvikler en korpskultur der det oppmuntres til ikke bare å innrømme feil, men også at det er viktig at ansatte varsler når kolleger prøver å skjule dem. Aftenposten har de siste dagene satt søkelys på konkrete eksempler der sykehusene har lukket seg etter fatale feil. Legeforeningen peker på ledelsen som den ansvarlige for en slik lukkethetskultur, og visepresident i Legeforeningen, Jon Helle, har registrert en rekke tilfeller der sykehusansatte er utsatt for press av ledelsen om ikke å varsle om feil som er gjort. Medlemmer i foreningen kan fortelle om represalier fra ledelsen når de varsler. Enkelte sykehusledere er mer opptatt av å beholde en glanset fasade enn å bruke feil til å forbedre rutiner og bygge opp en god sikkerhetskultur gjennom åpenhet.

Det er bra at legeforeningen tar dette problemet på alvor. Foreningen har selvsagt også i sin midte medlemmer som ikke er like interessert i at kolleger angir hverandre. Derfor lover det godt når visepresidenten er så tydelig på at dette er en alvorlig svikt i systemet. Best mulig pasientsikkerhet forutsetter god intern sikkerhetskultur i institusjonene. Men det er også et spørsmål om effektiv kontroll. Gjør Helsetilsynet jobben sin? Eller trenger vi en uavhengig «havarikommisjon», utenfor systemet som skal kontrolleres?