Pass deg for spilltyver

Tro det eller ei, men kriminelle gjenger stjeler nå sverd og andre virtuelle varer fra onlinespillere.

Online multiplayer-spill sprer kraftig om seg, og mange tusen investerer masse tid i spillverdener som «Everquest», «Ultima Online» og norske «Anarchy Online».

Nå viser det seg at disse virtuelle verdene med hekser, krigere og monstre også har sin del av ekte kriminalitet. Spillere har fått sine kunstige hjem invadert av gjenger som kaster dem ut og knabber alle spillvarer du har kjøpt og samlet i løpet av spillet, skriver BBC.

22 000 tilfeller

Sør Korea er et av de størst spillmarkedene i verden, og der hadde over 22 000 tilfeller av kyberkriminalitet en forbindelse md online-spilling i løpet av første halvdel av 2003.

Men er dette noe å etterforske for politiet? Svaret er ja, viser det seg. Grunnen er at flere lever av å handle roller og gjenstander i forbindelse med spillene, skriver BBC.

Du kan få flere tusen kroner for en spillkonto som kontrollerer en kraftig karakter i spillet. Også mektige magiske gjenstander er verdt en del penger.

Selvjustis

Men det er mange problemer knyttet til etterforsking og en eventuell domfellelse av de spillkriminelle. Kan du stjele noe som ikke eksisterer i den virkelige verden? Hvor mye er varene og rollene egentlig verdt? Når det er så lett å manipulere data, hvordan finner du tyven?

Men om politiet og lovverket kan ha problemer, mener noen at selvjustis er løsningen.

- I den virtuelle verden kan rett og galt være litt annerledes enn i den virkelige. Tyven kan risikere å havne i armene på en gjeng med virtuell borgervernere i spillet, sier community-sjef i Alien Pants, Mike Large, til BBC.

TYVER PÅ FERDE:</B> «EverQuest» er et av de mest populære onlinespillene. Er det tyver på ferde her?