Påvirker Børsen

Undertøysmodellene påvirker ikke bare mannlige bilførere. Også Hennes & Mauritz aksjekurs lar seg styre av blonder og silke.

Eller rettere sagt: hvem som skjuler seg bak det minimale undertøyet gjør utslag på selskapets plassering på Børsen.

En oversikt som er gjengitt i svenske Aftonbladet i dag, viser at Kylie Minogue var et godt valg for kleskjeden. Den spede musikeren sikret H&M et børshopp på 14,7 prosent. Tungvekteren Anna Nicole Smith derimot la vekta på aksjekurven så den stupte med to prosent...

Hva med Claudia?

Det er en børsanalytiker som har regnet ut aksjekursen med børsindeks i måneden før jul, når H&M henger opp sine gigantiske reklameboards.

Seks av de siste ti årene har de lettkledde kvinnene fått aksjekursen til å stige. Den store vinneren er Kylie Minogue, bra fulgt av Naomi Campbell.

Verre gikk det da Anna Nicole Smith, Bridget Hall og Joan Severance viste undertøy.

I år er det langbeinte Claudia Schiffer som pryder veggene langs veiene. Men aksjeanalytikeren bak regnestykket, som uvisst av hvilken grunn ønsker å være anonym, tør ikke spå Schiffers påvirkningskraft på aksjekursen. Hun anser seg ikke å være rett person til å bedømme hvor attraktiv den tyske modellen er, ifølge Aftonbladet.

Desuten sier hun at aksjekursen nok ikke har så mye med modellenes utseende å gjøre, men på om julehandelen er bra. Undersøkelsen var mest tenkt som en spøk overfor kollegene...

MINIMALT KLEDD Claudia Schiffers påvirkning på Børsen blir først kjent når salgstallene fra desember er klare...