PC-spill med filmstøtte

Uten støtte fra Norsk filmfond hadde dataspillet «Ungene i gata» aldri sett dagens lys. Skaperne mener derimot norske barnespill går mot bedre tider.

Kari Hovda i Minimedia AS laget flere barnespill på 1990-tallet. Sjangeren, med noen få unntak som for eksempel storsuksessen «Flåklypa», opplevde tørketid i de første åra av det nye årtusenet.

-  Lufta gikk rett og slett ut av ballongen parallelt med IT-sprekken. Men nå er det mye som tyder på at trenden er i ferd med å snu, sier Hovda.

Dødt marked

Redaktør Jon Cato Lorentzen i spillbransjebladet Manual mener produsentene av barnespill ikke har klart å henge med på utviklingen på slutten av 1990-tallet.

-  Barnespillene sto på stedet hvil og så etter hvert veldig enkle ut i forhold til langt mer avanserte voksenspill. Konsekvensen var at markedet lå tilnærmet dødt åra 2000- 2003, sier Lorentzen. Han tror Hovda og hennes to medarbeidere, illustratør Anja Storvand og spilldesigner Benedicte Bruarøy, har gode muligheter for å lykkes med CD-rom-konseptet «Ungene i gata».

-  Ungene får være kreative, lage ting og leke mye. Det pleier å være populært. Men det er vel så viktig at den typen spill fenger blant foreldrene. Men for å kunne tjene gode penger på barnespill, er man nesten avhengig av å få solgt det i utlandet, mener Lorentzen. Han trekker fram spillene «Kaptein Sabeltann», «Skomakergata» og «Blåfjell» av norske produksjoner som nylig har opplevd gode salgstall.

«Ungene i gata» var sammen med Funcoms «Drømmefall» de to første spillprosjektene som fikk midler av norsk filmfond i fjor vinter. Minimedia fikk 700 000 kroner, noe de selv mener har vært essensielt for satsingen.

Unikt

-  Vi har vært helt avhengige av nye støtteordninger i Filmfondet. På sikt håper vi å kunne utvide staben og produsere flere spill, og at sjangeren får den samme veksten som har vært i voksenspillindustrien, sier Kari Hovda. «Ungene i gata» skal ut på markedet i oktober, og er inspirert av tidligere suksesser som «The Sims» og farsotten «Tamagotchi». Spillerne må passe på å skifte bleier på babyen og legge den til rett tid. I tillegg er det en rekke leker og aktiviteter å ta seg til.

-  Det er et unikt spill der du får venner på datamaskinen. Det er lagt større vekt på opplevelser og underholdning enn at det skal være pedagogisk og lærerikt, sier Hovda.

-  Dessuten er det veldig sympatisk, vennlig og ikke så fryktelig stressende, mener Storvand, som har utviklet figurene.

BARNEVENNLIG: Benedicte Bruarøy, Anja Storvand og Kari Hovda i spillfirmaet Minimedia AS har utviklet datafigurer som de tror mange norske barn vil bli bedre kjent med.