Peder Balke inntar Louvre

PARIS (Dagbladet): Den norske landskapsmaleren Peder Balke (1804- 87) får fra i morgen en hedersplass i verdens mest berømte museum, Louvre i Paris, med hele 26 bilder i den nye skandinaviske salen i annen etasje. Han er, med Thomas Fearnley, Norges hittil første og eneste representant under Ieoh Ming Peis berømte pyramide. I selskap med blant annet selveste Mona Lisa.

  • «Norges Turner» kaller Louvre-museet Balke i sin omtale. Museet har imidlertid gjemt godt på skatten sin, helt siden kong Louis Philippe bestilte og kjøpte serien i 1847 som en reportasje om reisen han hadde foretatt til Danmark og Norge i 1795. Den unge kongen forlot Frankrike og revolusjonen i 1793 og kom blant annet så langt nord som til Finnmark. I bildene skildrer Balke, som var fascinert av meteorologiske fenomener og norsk natur, fjordene, nordlyset, fjellene og fossene. «Balke konfronterer ofte tunge uværsskyer med et voldsomt, opprørt og vilt hav som han maler ganske bredt, med detaljene underlagt de store massene i komposisjonen,» skriver Louvre. Balke uttrykker det som er spesielt ved den nordiske naturen, lysets spill på vannet, som skaper et nesten irreelt bilde. Hans romantiske og effektfulle bilder ble for sterke for hans lærer J.C. Dahl.
  • - Vi gjemte dem ikke bort, men hadde dem i museets reserver, sier konservator Jacques Foucart. Han er glad for å være med på å få Balke ut av glemselen.

I de siste ti åra har det vært en slags renessanse for Balke i Norge, med mange unge malere som interesserer seg for ham. Fearnleys jaktmotiv var en gave fra Karl XV til Frankrikes ambassadør i Stockholm. Det er vel og bra, men hvorfor er det ikke flere norske malere representert? Vi viser alt vi har, sier Foucart diplomatisk. Norske malere er ikke vanlig kost på franske museer. Orsay-museet har Munch og Rodin-museet Thaulow, men ingen norske malere var før dette funnet Louvre verdig.

  • Louvre er med sine nye nederlandske, belgiske, tyske, russiske, sveitsiske, østerrikske og skandinaviske saler med malere fra 18. og første halvdel av 19. århundre i ferd med å fullføre sine utstillinger. Kunstnerne som vises i disse salene er lite kjent i Frankrike, og vil sikkert tiltrekke mange nysgjerrige. Balkes unike billedserie har fått nye rammer og opptar to vegger i den skandinaviske salen. Norske turister har med dette fått et i sannhet nasjonalt alternativ til Mona Lisa.