Pelle erobreren

Dette er historien om klesforretningen JCs forsøk på å gjøre en av ekspeditørene sine til stjerne.

PELLE ALDENSTAM ER TJUE ÅR. Han har lang, tynn kropp og stort, lyst hår. Pelle har ikke gjort noe spesielt, men han ser et stjernepotensial i seg selv. Det gjorde Björn Ström også, da han møtte Pelle for første gang i Stockholm for et års tid siden. Han tenkte at Pelle skulle selge bukser for ham i Oslo, og så skulle Pelle bli kjent. For et eller annet.

- Pelle är jeansguru, forklarer Ström, som er markedsanvarlig for kleskjeden JC.

- Det här är en otroligt speciell grej. Jag har jobbat i musikbranschen i Sverige i 15 år, och jag vet ju what it takes för att komma vidare.

Videre fra hva? Vel, saken er at Pelle vekker oppsikt.

- Folk oppfatter deg som en stjerne når de ser deg?

- JAG HAR INGEN SÅDAN attityd, ingen kaxighet, alltså. Men når man ser litt annerledes ut i et miljø som er likt, så blir det sånn: «Hva gjør han?» Folk kommer inn i butikken der jeg jobber og tenker: «Hva gjør han? Hva er han berømt for?» Jeg merket ganske raskt at oppmerksomheten hadde et potensiale.

BJÖRN: - Det kom jo fram en fotograf til deg, Pelle, og sa: «Når jeg ser deg, tenker jeg bare penger.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

PELLE: - Han sa: «Nå snakker vi ingen småpenger her.» Han fikk sjokk da han så meg.

BJÖRN: - Når Pelle hadde vært i Oslo i bare noen uker, møtte jeg ham på byen. Allerede da kom folk fram og pekte på den der høye fyren, og ropte: «Pelle! Pelle! Der er Jeans-Pelle!» Så fort man har sett ham, må man peke på ham. Det er som å være ute med en kille som nettopp har gitt ut en skive.

- Kommer det kunder til butikken bare for å treffe deg, Pelle?

- Jaja. Det gjør det. Jeg har lapper med telefonnummere i bakfickan.

Pelle ler, og forteller at han har fans i Italia også. Masse italienske jenter han møtte på ferie i Irland.

- Tjejer i hele byen har kjøpt bukser av meg. «Hej, Jeans-Pelle», sier de. Det er helt... sprøtt.

SOLBRUNE BJÖRN STRÖM TAR en slurk av sin caffe latte, og utdyper:

- Å selge jeans er som å stå på scenen for Pelle. Det er en helt spesiell greie han har satt i gang i Oslo. Pelle brenner så mye for denim. Dels fordi han er så spesiell, dels fordi han har så mye kunnskap, har han satt igang jeansrush nede i byen.

Han vender seg mot Pelle:

- Du är ju denim, Pelle, du elsker å stå og selge.

- Tanken er ikke at Pelle skal stå mellom 9 og 17, men mellom, type, 15 og 17, og gjøre det han elsker å gjøre.

- Kommer dere til å bli rike begge to, hvis Pelle blir kjendis?

- Vi behøver ikke tenke penger, Pelle og jeg, vi vil bare gjøre noe kult. Det er på en måte Oslo selv som har skapt Pelle, ved å fokusere så mye på ham uten at han har gjort så mye. Vi bestemte oss for å være litt aktive selv. Dette med penger er ikke så viktig. Det er ikke derfor dette skjer nå.

- Jeg tror ikke at det er derfor du gjør dette, Pelle, jeg tror du syns at det er en reise som hender en gang i livet.

PELLE NIKKER. Han gjør ikke dette for å tjene penger, men han tror det er en reise man får være med på bare en gang i livet. Første stopp på reisen mot stjernene er klubben Barock. 22. juni skal JC lansere Pelle sammen med masse olabukser. Pelle skal ha moteshow, spille konsert, og bli fotografert av «ca 30 stk fotografer fra Stockholm.»

- Det blir et helt vilt partaj. Jeg skal slå i stykker gitaren, kanskje tenne på den. Gjøre det som jeg synes er kult, så får vi se hvor det bærer, sier Pelle.

- Dette er noe som har tatt fart av seg selv. Da er man jo dum hvis man ikke griper sjansen. Som du sa, du spurte meg: «Kommer han til å bli programleder?» Ja. «Kommer han gi ut en plate?» Ja - kanskje. Planen er å blande sjangre, ikke gjøre dette på den tradisjonelle måten, sier Björn Ström. Han kommer med eksempler på den tradisjonelle veien til berømmelse:

- Jeg finner en kille, han kan synge, jeg sier at «nå skal vi gjøre karriere.» Eller: Man blir deltaker i Robinson. I stedet gjør vi noe som består av flere saker. Vi vet ikke riktig hva det blir. Vi er ikke så fokuserte og snevre, som for eksempel et plateselskap ville ha vært. Vi tar det rolig, og har kul. Framfor alt Pelle.

Pelle nikker.

- Ström, hva er egentlig din rolle i dette?

- Jeg er med for å forhindre at Pelle faller i noen av de mange gropene.

- Hvilke groper?

- De gropene som gjør at han blir en fyrstikk, forstår du hva jeg mener?

- Hm?

- DET ER JO MANGE SOM begynner å rykke i Pelle nå. Jeansleverandører. Fotografer.

- Folk som vill tjene penger på meg. Gjør man for mye, og gjør man det feil, brenner man opp på en gang. Det er viktig at jeg holder føttene på jorden nå, sier Pelle.

- Man tar det ju lite lugnt, sier Björn, og fortsetter:

- Jeg tror at det er slik, Pelle: Da jeg foreslo at du skulle bli med til Oslo, var du litt tvilende, men da du kom hit, fikk du en jättekick. Det er derfor du lyser nå.

- Han elsker Oslo, det gjør han virkelig.

Både Björn og Pelle er opptatt av at det å bli kjendis er en ærlig sak.

- Vi må stramme til din personlighet. Alt du gjør må være ekte. Om du lager et program, kan det ikke være et matlagningsprogram. Det må stå i stil til din personlighet. Det viktigste er at vi følger hjertet, da tror jeg du lander rett.

Det er lett å se Pelle som en ny Alex Rosén, men han skal hele tida gjøre genuine ting som sitter i hjertet.

STJERNE: - Tjejer i hele byen har kjøpt bukser av meg. «Hej, Jeans-Pelle,» sier de. Det er helt...sprøtt, sier Pelle.
GUTTEN MED GULLBUKSENE: Pelle skal bli superstjerne. Av å selge olabukser.