DEBATT

DEBATT: Dyrevelferd

Pels må ut av motebildet

Det er produsenter og forbrukere som må si stopp.

MOTE: Pels må ut av motebildet, skriver Hege Ekberg. Foto: Alf Ove Hansen / Scanpix
MOTE: Pels må ut av motebildet, skriver Hege Ekberg. Foto: Alf Ove Hansen / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Gjennom århundrer har pels vært viktig, både for å holde varmen og som handelsvare. Den tiden er heldigvis forbi. Vi har gode og varme alternativer, som ikke går på bekostning av de firbente som trenger pelsen mest. Etter flere rapporter om voldsomme lidelser hos pelsdyr gikk Norge i fjor inn for en styrt avvikling av pelsdyrnæringen.

Men kampen mot pels og dyrenes lidelser stanser ikke her. Snarere tvert imot. Når produksjon av pels i Norge går mot slutten, risikerer vi at import blir mer vanlig. Import fra land vi står uten kontroll over, og hvor lidelsene og produksjonen kan være adskillig verre enn i Norge.

Forkjempere for pelsdyrnæringen argumentere ofte med at pels er naturlig og miljøvennlig. Det er en sannhet med store modifikasjoner. Ser man på hvordan pels håndteres i de store næringene, kreves det en lang bearbeidingsprosess og mye kjemikalier før pelsen er klar til å bli brukt i klær. Flere studier har vist at pels har et større klima- og miljøfotavtrykk enn andre materialer som ull og polyester.

Vi har som forbrukere og produsenter mulighet og ansvar for å forme den verden vi ønsker å leve i. Dette handler både om å kreve åpenhet knyttet til produksjon, arbeids-betingelser for ansatte, etikk, klimavennlige alternativer samt å unngå bruk av pels. Så vår oppfordring til deg er å bruke stemmen din til å si i fra og å bruke makten din til ikke å kjøpe. Bli med og stopp alt salg av pels.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer