MOTE FOR BARN: Designer Fam Irvoll viser sin aller første kleskolleksjon for barn på Oslo Fashion Week i kveld. Under OFW i februar (bildet) hadde hun også med noen barn, men i kveld har hun to visinger - en for barn og en for voksne. Foto: SCANPIX.
MOTE FOR BARN: Designer Fam Irvoll viser sin aller første kleskolleksjon for barn på Oslo Fashion Week i kveld. Under OFW i februar (bildet) hadde hun også med noen barn, men i kveld har hun to visinger - en for barn og en for voksne. Foto: SCANPIX.Vis mer

- Penger er en del av drivkraften

Når kjendisdesigner Fam Irvoll debuterer som barnedesigner i kveld.

||| (Dagbladet): Med superstjerner som Lady Gaga og Kate Perry på kundelista, har den norske designeren Fam Irvoll for lengst vist at hun kan design og business.  

Suksessdesigneren har alltid sagt hun lager barneklær for voksne.

Nå har hun derimot laget en ren barnekolleksjon med barneklær til barn og gjør hun som de store motehusene.

Hun sikter seg inn på det hotte barnemarkedet, i konkurranse med Armani, Ralph Lauren og Dior. - Et sjakktrekk, mener Elizabeth Hartmann i Siste Skrik reklamebyrå.

Designeren innrømmer at penger er en del av drivkraften bak barnedesignen.

- Jeg har veldig lyst til at barneklærne mine skal gjøre at jeg har råd til å holde på med voksenklærene mine. Barnemarkedet er helt klart større og lettere å tjene penger på. Det er en av grunnene til at jeg nå sikter meg inn på dette markedet, sier Irvoll som håper at barneklærne hennes blir et nytt satsingsområde for henne fremover.

Stort marked - Dette er big buisness. Barnemote er et stort og voksende marked, med en svært sterk kjøpegruppe. Vi venter lenge med å få barn i dag og da er kun det beste godt nok, sier Hartmann.

Hun viser til en dansk undersøkelse som viser at salget av det siste tiåret av baby- og småbarnstøy har doblet seg siden 2001.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fam Irvolls satsing på barneklær kommer til å fungere, og kan vanskelig mislykkes. Det er spennende at hun gjør dette. Barnemarkedet er i motsetning til det voksne, ikke mettet. Det er helt klart lettere å tjene penger på barnemote enn voksenmote. Hun griper et marked i helt riktig tid, sier Elizabeth Hartmann i Siste Skrik og legger til:

- Jeg tror hun kan få en synergieffekt ut av dette, og selge mer voksenklær også.

Daglig leder Martine Wenstad ved eksklusive Martine Barneklær på Frogner i Oslo kan bekrefte at det er et marked for barneklær.

- Vi har jo holdt det gående i 28 år nå, og selger stort sett den samme type merker som vi gjorde da vi startet opp. Men vi ser jo at vi får flere og flere konkurrenter. Jeg tror markedet er økende, sier hun.

- Ikke nervøs Undermoteuka i februar viste Fam Irvoll første gang frem en liten smakebit på hennes barnedesign. I kveld har hun to hele visninger - en for voksne og en for barn.

- Jeg er ikke så nervøs. Jeg har på en måte alltid laget barneklær, bare for voksne, så dette blir gøy, sier Fam Irvoll til Dagbladet før debutvisningen i kveld. 

Hun tegnet sine første barneklær da hun gikk på Esmod og vedgår at det alltid er noe hun har hatt lyst til.

- Jeg føler meg nesten som en åtteåring selv, sier designeren bak de tredimensjonale, barnslige og fargerike kreasjonene.

Mer penger til voksenmote Barneklærne hun nå har laget er ifølge designeren selv, mer kommersielle enn voksen-moten hennes. Størrelsene vil være fra fire til åtte år og er laget av blant annet økologisk bomull og silke jersey. Prismessig vil designklærne ligge over Hennes og Mauritz-nivå, men under Armani.

- Jeg vil at klærne ikke bare skal være forbeholdt de med feit lommebok, sier Irvoll.

Martine Barneklær har fått flere tilbud fra store internasjonale motehus som Jean Paul Gaultier og Dior, men har foreløpig takket nei.

- Jeg synes fortsatt at man skal skille mellom barneklær og voksenklær, sier Martine Wenstad, som tror Fam Irvolls fargerike kreasjoner også kan gjøre seg godt for barn.

- Det store merket fra 90-tallet, Oilily, har jo sluttet å produsere klær. Kanskje hun kan bli som dem.