Pengesluk

- Kylie var det verste som skjedde med oss, sier Pete Waterman som laget popstjerne av henne i 1988.

Sammen med Mike Stock og Matt Aiken laget han superhiten «I should be so lucky». I ettertid innrømmer han at det bare var den australske skjønnheten som var heldig.

- Samarbeidet med Kylie ødela nesten selskapet vårt, sier Waterman til Radio Times.

De tjente mye penger, men brukte enda mer på Kylie-maskineriet. I 1989 var de strålende fornøyd med å ha fått inn over 200 millioner kroner - helt til de fikk vite at kontoen likevel sto med over 100 millioner i minus.

- Ingen fortalte oss at vi betalte artistene for mye. Vi var et lite selskap som delte inntektene med artistene, og det høres jo fint ut. Men når det gjelder Kylie, var det enormt kostbart, sier Waterman.

Suksessen gjorde dem så travle at de ikke hadde tid til å oppsøke frisør eller butikker. I stedet betalte de 12 000 kroner for at frisøren skulle komme til dem, og hundretusenene fikk bein å gå på når de trengte nye dresser. I årevis var Stock, Aiken & Waterman bransjens største hitprodusenter, men i dag er Waterman sterkt kritisk til pengejaget.

- Mange artister er bare ute etter å tjene penger. De har ingen lojalitet til plateselskapene, og prøver bare å presse til seg en mest mulig lukrativ avtale. Slik priser de seg ut av markedet på samme måte som fotballspillere har gjort. Jeg er drittlei all pengepraten, sier Waterman til radiostasjonen.

- Mange av artistene vet ikke hvor heldige de er som har fått en unik mulighet - ofte med svært lite talent.

  • - Kylie er mer sexy enn Madonna, sier forfatteren av en fersk Kylie-biografi. Les begrunnelsen!
DYR I DRIFT: Kylie Minogues voldsomme suksess for over 20 år siden holdt på å knekke hitfabrikken til Pete Waterman. Her opptrer hun i Monaco i mars.