ONLINE-SPILL: Over halvparten av pengespill på nett skjer utenfor myndighetenes kontroll. Penger som kunne gått til gode samfunnsformål forsvinner ut av landet og spilleproblemer er langt vanskeligere å plukke opp. Foto: NTB Scanpix
ONLINE-SPILL: Over halvparten av pengespill på nett skjer utenfor myndighetenes kontroll. Penger som kunne gått til gode samfunnsformål forsvinner ut av landet og spilleproblemer er langt vanskeligere å plukke opp. Foto: NTB ScanpixVis mer

Spillpolitikk:

Pengespill utenfor kontroll

Hvis kampen mot spillavhengighet er viktig, så må spillmonopolet oppheves

Meninger

Norsk spillpolitikk er i dag en evig kamp mot vindmøller. Når man dytter enerettsmodellen foran seg i sin iver etter å beskytte Norsk Tipping, så lukker man samtidig øynene for de tusenvis av nordmenn som må leve med konsekvensene av norsk spillpolitikk.

Nicolai Øyen Langfeldt.
Nicolai Øyen Langfeldt. Vis mer

Da Norsk Tipping ble opprettet i 1948 var det gode grunner til det. Verdien ved å tillate kun én aktør, er jo at man enklere har kontroll over dem som benytter tjenesten. Derfor mente norske politikere den gangen at alle som ønsket å drive med pengespill skulle kanaliseres til Norsk Tipping. Den ideen lever i dag i beste velgående.

Problemet med ideen er at teknologien har tatt den igjen. Det norske spillmonopolet taper markedsandeler år for år, og stadig flere benytter seg av spill over internett.

Norsk Tipping og Rikstoto har i dag en markedsandel på under 50 prosent av den samlede online-omsetningen i Norge. Det vil si at over halvparten av pengespill på internett skjer langt utenfor myndighetenes kontroll. Penger som kunne gått til gode samfunnsformål forsvinner ut av landet og spilleproblemer er langt vanskeligere å plukke opp. Målet bør være, som i 1948, å sørge for at spillavhengigheten begrenses. Da må politikken oppdateres i takt med terrenget.

Ved en lisensiering av spillselskaper vil man kunne stille strenge krav til de utenlandske online-selskapene. Krav om ansvarlighet, åpenhet, skatt, «spillestopp»-funksjoner og andre ting som vil sørge for at problemer knyttet til spill begrenses. I tillegg vil et lisenssystem gjøre det enklere å dele data på tvers av selskapene, slik at en spiller som har fått spillestopp et sted ikke kan «hoppe» rett til en annen aktør.

Et argument som ofte brukes mot en lisensordning, er finansieringen av norsk idrett og frivillighet. Menon Analyse la i sommer frem en rapport som viser en netto gevinst på nærmere 2 milliarder dersom man går inn for et lisenssystem. Det er to ekstra milliarder som kan brukes til gode samfunnsnyttige formål. Det forteller igjen om en politikk, og finansieringssystem, som er overmodent for fornying.

Unge Høyres tilnærming til spillpolitikken er helt tydelig. Enten kan vi være på lag med teknologien og fremtiden, eller så kan vi låse oss til gårsdagens løsninger og fortsette å lukke øynene for tusenvis av mennesker som lider av konsekvensene av dagens spillpolitikk. Det valget burde ikke være vanskelig.