- Pensjoner deg, Ingeborg!

Den franske filmregissøren Jan Kounen er i harnisk etter at Oslo Kinematografers sjef Ingeborg Moræus Hanssen nekter å sette opp hans voldsepos «Dobermann» i Oslo. - Hun bør pensjonere seg på dagen. Dette kunne kanskje skjedd i Irak eller Kina, men i et demokratisk samfunn er slik sensur skandaløs, refser han.

Kounen var selv til stede da filmen hadde norgespremiere på Rockefeller i Oslo i går kveld. Noen visning på de ordinære oslokinoene blir det ikke snakk om. Mektige Ingeborg Moræus Hanssen (59) har satt foten ned og kaller gangsterfilmen «Dobermann» noe av det verste og mest spekulative hun har sett i sin karriere.

- Hvem er denne aldrende «lady of darkness» som bestemmer hva folk skal se? sukker en oppgitt Kounen. Hjemme i Frankrike ble «Dobermann» sett av over 800000 på kino. Filmen er solgt til 53 land.

- At en dame på nesten 60 år skal bestemme hva folk mellom 18 og 30 skal se, finner jeg helt latterlig. Et ungt publikum forstår seg på mitt filmatiske uttrykk.

- De forstår ironien og den tegneserieaktige stilen. Eldre mennesker er det verre med, sier han.

Kounen kunne ikke tro det da han først fikk høre at filmen nektes vist på oslokinoene.

- Et av mine mål med filmen er å provosere og sjokkere. Men her i Norge virker det som jeg har lyktes nesten litt for godt, kommenterer han. Han føler seg imidlertid beæret over å være i samme klasse som David Cronenberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moræus Hanssen nektet å sette opp Cronenbergs kontroversielle «Crash»-film høsten 96.

Blir redd

Publikums «Dobermann»-dom
Publikums «Dobermann»-dom Vis mer

Den franske filmregissøren innrømmer glatt at «Dobermann» er en politisk ukorrekt film med en ekstremt voldelig bandeleder som helten og en korrupt politimann som skurken.

- Men når politisk korrekte mennesker ikke lar politisk ukorrekte filmer bli vist, da er det noe galt. Det gjør meg helt redd, sier han.

Ingeborg Moræus Hanssen er nettopp hjemkommet fra filmfestivalen i Berlin. Der hadde mange hørt om hennes avgjørelse.

- Franske produsenter applauderte mitt nei til «Dobermann». De mente hele filmen var en skam for fransk filmindustri, sier hun.

Sensur

Moræus Hanssen er ikke uenig med Kounen når han kaller avgjørelsen hennes for sensur.

- Men jeg akter ikke å vise slik spekulativ underholdninsvold i Oslo. Det finnes nok filmer som har verre enkeltscener, men jeg kan ikke komme på å ha sett noen som er så råe fra start til mål.

Når det gjelder Kounens oppfordring om at hun bør pensjonere seg, svarer hun:

- Jeg har vært inne på tanken, men det blir ikke på grunn av «Dobermann». Jeg er ingen ungdom lenger, men jeg har yngre folk som hjelper meg, sier hun.

Men Kounen lar seg ikke knekke. Nå truer han med å legge handlingen i «Dobermann 2» til Oslo.

- I toer'n sender jeg Dobermann-gjengen til Oslo. De avlegger et lite besøk hos kinomyndighetenes «lady of darkness», men hun forsvarer seg med «Predator» og «Alien». Dermed får vi tidenes oppgjør på filmduken, ler Kounen.