Pepsi for heroin?

Kommentar av ARILD RØNSEN, Puls

Det dreier seg om en reklamefilm for Pepsi Cola. En mygg «synger» i takt med Rolling Stones, og budskapet spres på MTV og alle verdens øvrige kommerskanaler:

- Brown sugar! How come you taste so good?!

Det er reklame for Pesi, mener markedssjefen. «Brun leskedrikk»... see?

Løgn eller fanteri?

At markedssjef Marianne Strand ikke skjønner hva brown sugar betyr, får nå være så sin sak. Enten har Pepsi valgt seg ei dame som ikke skjønner bæret av livet hennes målgruppe lever. Eller så juger hun godt.

Uansett forblir dét Pepsis problem. Men at «ingen i London»...? Det blir omtrent som å hevde at «ingen i Norge» skjønner at «drita» er et annet ord for være full.

Som Mick Jagger ville sagt: - It's a gas gas gas!

Eller på Klansk-norsk: - Bønda skjønner ingenting. Klingelingelingeling.

Reklame og reklame

Selvfølgelig skjønner Pepsi-konsernet at dette er reklame for heroin. Uten at de egentlig vil reklamere for heroin - eller hvordan vi nå skal få sagt det.

Konsernets målsetting er som enhver vil forstå å selge Pepsi. Ikke brown sugar.

Og dermed blir spørsmålet: Hvis ærend løper de, de som hyler som verst? Organisasjon Nei til Narkotika, for eksempel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvinner Mot Valgerd

Fungerer det narkotika-preventivt, når de løper til VG for å gjøre folket oppmerksom på at brown sugar betyr heroin - noe alle veit, med et mulig (?) unntak for markedssjefen i Pepsi, Norge?

I disse dager finnes bare én seriøs «sak» å gi sin støtte; organisasjonen Kvinner Mot Valgerd. De har base i Klanen - og har solid støtte i den mannlige medlemsstokken.