HYLLES: Ølgiganten Heineken kom med en ny reklamevideo 20. april. Den er allerede sett over 3,4 millioner ganger, og hylles for å klare det som Pepsi mislyktes i, ifølge mange på sosiale medier. Video: Youtube / Heineken Vis mer

Pepsis reklamefilm ble totalslaktet. Nå blir de nærmest latterliggjort av Heineken

Hylles for å klare det Pepsi mislyktes med.

(Dagbladet): Ølmerket Heineken kom med ny reklamevideo 20. april, og den er allerede sett over 3,4 millioner ganger på selskapets YouTube-kanal.

I reklamen, som har fått navnet «World's Apart», blir to mennesker med totalt ulike meninger satt sammen, for å diskutere ulike samfunnsspørsmål, blant annet feminisme og klimaforandringer.

Parene går gjennom ulike «øvelser», for å bli kjent med hverandre, før de får et valg om å enten snakke sammen over en øl, eller å gå.

Alle velger å bli, og å snakke med den andre om sine synspunkter. En mann som kaller feminister for «mannehatere» har blitt plassert sammen med en feminist, og en som fornekterr global oppvarming sammen med en forkjemper for miljøet.

  • Se Heineken-reklamen øverst i saken.

Hylles

Reklamen blir hyllet i internasjonale medier og av folk på sosiale medier. Den blir også sammenlignet med Pepsi-reklamen, som har supermodellen Kendall Jenner i hovedrollen.

«Gjør skam på Pepsi», er en uttalelse som går mye igjen. Mange kaller også reklamen for en «Anti-Pepsi reklame».

Kritisert

Pepsi-reklamen ble trukket etter bare en dag, etter massive protester mot innholdet i videoen.

Filmen ble av flere kalt for et tonedøvt forsøk på å skape en politisk motstandsbevegelse. I sosiale medier meldte flere at de vurderte å boikotte hele brusgiganten.

Se den kritiserte Pepsi-reklamen her:

VEKKER REAKSJONER: Pepsis reklamefilm «Live For Now Moments Anthem» med Kendall Jenner i hovedrollen, vekker sterke reaksjoner. Vis mer Vis mer

Kritikken gikk ut på at menneskene i videoen etterlignet bevegelsen Black Lives Matter, og at de tok for lett på et alvorlig tema.

Pepsi beklaget seg etter slakten, og uttalte: - Pepsi forsøkte å sende ut et globalt budskap om samhold, fred og forståelse. Vi har åpenbart bommet, og det unnskylder vi, ifølge Ad Age.