SJETTEPLASS: I fjor lå Per Sundnes på toppen av Dagbladets kåring over Musikk-Norges mektigste. I år har han falt til sjetteplass. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SJETTEPLASS: I fjor lå Per Sundnes på toppen av Dagbladets kåring over Musikk-Norges mektigste. I år har han falt til sjetteplass. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Per Sundnes er vippet ned av makttronen

Dagbladet kårer Musikk-Norges mektigste aktører.

I Dagbladets årlige kåringer av Musikk-Norges mektigste aktører har vi i hovedsak utpekt to typer vinnere: du har karismatiske, agendasettende popedderkopper med egne tv-konkurranser i beste sendetid (Jan Fredrik Karlsen/Idol og Per Sundnes/MGP), eller du har en eller annen som representerer den til enhver tid mest sentrale kontantstrømmen i norsk popbransje (Rune Lem/Live Nation, daværende kulturminister Trond Giske og Platekompaniet).

I 2008 satte vi derimot Petter Sunde, representant for fildelingsideologene Pirate Bay, på toppen av lista sammen med platebransjeorganisasjonen IFPIs sjef Marte Thorsby, mens vi ventet på en definitiv «showdown».

FØRSTEPLASS: Streamingtjenestene Spotify og Wimp.
FØRSTEPLASS: Streamingtjenestene Spotify og Wimp. Vis mer

År med aggressiv retorikk både hos ideologisk veltalende pirater og en forulempet platebransje endte til slutt i millionsøksmål, rettssak og etter hvert Pirate Bays havari.

ANDREPLASS: Kassa på COOP.
ANDREPLASS: Kassa på COOP. Vis mer

Platebransjen kom ut av hele fildelingsslaget delvis skamslått, men med plaster på sin sårete stolthet. Men viktigere: de kom ut av det en del klokere, en del mer nyansert og betydelig mer løsningsorientert i sin tradisjonelt ustø og usikre ferd inn i den digitale tidsalder.

TREDJEPLASS: Rune Lem i Live Nation.
TREDJEPLASS: Rune Lem i Live Nation. Vis mer

Tre år etter er det grunn til å si at platebransjen langt på vei har gjenvunnet noe av sitt gamle hegemoni, nettopp fordi den har klart å ta et oppgjør med sin egen teknofobi. Bransjen har stilt seg både helhjertet og økonomisk bak den musikkdistribusjonsformen som på mange måter har løst hele fildelingsfloka: streaming. Ikke minst gjennom Spotify, hvor de store plateselskapenes eierinteresser i kombinasjon med en omstridt, reklamefinansiert gratismodell har gjort at en del mindre plateselskaper har valgt å gå ut av tjenesten.

FJERDEPLASS: Stargate.
FJERDEPLASS: Stargate. Vis mer

Fordeling av inntektsstrømmer, prising av de ulike abonnementsløsningene og bundling med kabel-tv- eller teletjenester (den andre store streamingtjenesten, Wimp, er et samarbeid mellom Platekompaniet, Telenor og teknologiselskapet Aspiro) vil nok fortsatt være stridstemaer i ulike ledd av næringskjeden de nærmeste åra. Men modellen er nok kommet for å bli.

FEMTEPLASS: Monica Larsson.
FEMTEPLASS: Monica Larsson. Vis mer

Både for forbrukerne og for musikkbransjen i bred forstand representerer streamingtjenestene et konstruktivt gjennombrudd som distribusjons- og forretningsmodell på internett. Og de har faktisk illustrert et av de mest repeterte omkvedene fra fildelingsdebattens heteste fase: at «hvermansen»s lovløshet ikke så mye handlet om manglende betalingsvilje som det var en protest mot platebransjens manglende kundevennlighet og forretningsfunksjonalitet.

SJUENDEPLASS: Joakim Haugland i Bylarm og Smalltown Supersound.
SJUENDEPLASS: Joakim Haugland i Bylarm og Smalltown Supersound. Vis mer

Bortsett fra litt retroinntektsstrøm via platebransjens nye lavterskeltilbud — tunge salgskampanjer i dagligvarehandelen for nye plater med kjente artister — representerer abonnementsløsningene til streamingtjenestene begynnelsen på en ny forretningsmodell for platebransjen.

ÅTTENDEPLASS: Arnfinn Bjerkestrand.
ÅTTENDEPLASS: Arnfinn Bjerkestrand. Vis mer

Selv om 99 kroner for et månedsabonnement gir en mer beskjeden inntektsstrøm enn hva den mer eller mindre havarerte cd-økonomien kunne tilby, så har platebransjen igjen havnet i førersetet

NIENDEPLASS: NRK P3 og Lydverket, her representert ved Asbjørn Slettemark.
NIENDEPLASS: NRK P3 og Lydverket, her representert ved Asbjørn Slettemark. Vis mer
TIENDEPLASS: Made Management. Her ved Mikal Telle.
TIENDEPLASS: Made Management. Her ved Mikal Telle. Vis mer