KRITISK: Biskop Solveig Fiske har tidligere uttalt at hun ønsker at Kirkerådet skal avslutte kampeanjen Perfekt Jul. Nå tar øverste leder i bispedømme, Preses Helga Haugland Byfuglien, til ordet for kampanjen. Foto: Scanpix / faksimile perfektjul.no
KRITISK: Biskop Solveig Fiske har tidligere uttalt at hun ønsker at Kirkerådet skal avslutte kampeanjen Perfekt Jul. Nå tar øverste leder i bispedømme, Preses Helga Haugland Byfuglien, til ordet for kampanjen. Foto: Scanpix / faksimile perfektjul.noVis mer

«Perfekt Jul» splitter kirken

Øverste leder i bispedømme bidrar med videosnutt i den omstridte kampanjen.

(Dagbladet:) - Formen på kampanjen er utradisjonell. Jeg forstår at det er ulike reaksjoner på den, men de som har ansvaret for den har hatt til hensikt å sette søkelys på juleforberedelsenes krav og travelhet som kan kvele både gleden og forventningen i adventstiden.

Det mener leder i bisperådet, Preses Helga Haugland Byfuglien, som i går bidro med sin egen videosnutt til Kirkerådet omstridte adventskampanje Perfekt jul.

- Det er beklagelig om dette budskapet ikke kommer frem i løpet av ukene frem mot jul, sier hun til Dagbladet.

Galt med bruk av ironi
Etter at Kirkerådet søndag lanserte kampanjen har det stormet rundt rådet, og flere sterke krefter Den Norske Kirken har kommet med krass kritikk mot sitt eget organ.

Hamar-biskop Solveig Fiske har i en pressemelding vist sin misnøye ved å be Kirkerådet avslutte kampanjen.

- Med sitt ironiske grep fjerner nettstedet julen og juleevangeliet fra folk. Hamar-biskop og staben ved Hamar bispedømmekontor henstiller Kirkerådet om å avslutte «Perfekt jul», og heller promotere juleevangeliet, skrives det i pressemeldingen.

Til Dagbladet sier Fiske at hun ikke tror at alle forstår den ironiske tonen i kampanjen.

- Det er ingen tvil om at Kirkerådets Perfekt jul hadde en positiv intensjon, men det har ikke lyktes. Det er bruken av ironi som er galt med dette. Bruk av ironi er vanskelig når man ønsker å kommunisere julens budskap, sier Fiske til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inger Bækken, sokneprest i Nøtterøy, slutter seg også til kritikken mot ironien i kampanjen .

- Jeg reagerer på mange ting i denne kampanjen, men først og fremst at det er dårlig humor. Jeg skjønte ikke at det var ironi med en gang, og alle som kjenner meg vet at jeg har humor. Jeg får vondt i kroppen av at de moraliserer på den måten, sier hun til Dagbladet

- Tydelig ironisk
Preses Byfuglien er enig i at ironi kan være vanskelig, men mener at kampanjen likevel at ironien kommer tydelig nok fram i Kirkerådets kampanje.

- Det er tydelig på forsiden at dette er ironi. Men ironi er en både dristig og krevende og ikke alltid tjenlig kommunikasjonsform. Det viser reaksjonene som har kommet etter de første dagene, sier hun til Dagbladet.

I sin egen videosnutt har hun latt den ironiske undertonen i kampanjen ligge og erstattet den med det hun mener er julens virkelige budskap.

- Som mange andre har jeg har blitt spurt om å bidra med en lite verbal snutt. Der synes jeg at jeg fikk frem både hva som er julens store glede og dype innhold, nemlig at Jesus ble født som et lys i mørke, sier Preses Byfuglien til Dagbladet.

- Ikke overrasket
Kirkerådet har tidligere uttalt at de ikke er overrasket over kritikken som har røynet på etter lanseringen av den kontroversielle kalenderen. 

- Vi regnet med at det ville komme reaksjoner. Vi tar i bruk virkemidler som vi ikke er kjent for å ta i bruk, så det overrasket oss ikke, sier presseansvarlig i Kirkerådet til Dagbladet, og fortsetter:

- Vi ønsker å nå ut til mennesker som vi ikke vanligvis når ut til med julas budskap. Vi vil få fram at man ikke behøver å streve så mye for å gjøre alt så perfekt som man kanskje tror at man må. 

STØTTENDE: Preses i bispedømme, Helga Haugland Byfuglien bidro i går med en egen vidoesnutt på den omstridte kampanjens hjemmeside.
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
STØTTENDE: Preses i bispedømme, Helga Haugland Byfuglien bidro i går med en egen vidoesnutt på den omstridte kampanjens hjemmeside. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer