TRINES KVELD: Trine Rein og hennes repertoar hadde hovedrollen i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2
TRINES KVELD: Trine Rein og hennes repertoar hadde hovedrollen i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2Vis mer

Anmeldelse: «Hver gang vi møtes»

Personlig og varmt fra Maria

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» på TV 2 låt for låt.

TV: Trine Rein hadde sin storhetstid tidlig på 90-tallet, og har ikke hatt en hit på veldig mange år. På den annen side er det ikke mange andre som har solgt over 600 000 eksemplarer av debutalbumet sitt («Finders Keepers» fra 1993). De siste åra har hun som mange andre norske artister slått seg på juleturneer, dessuten har hun deltatt i «Stjernekamp» og andre tv-konkurranser. Dette er Trine Reins kveld:

Tom Mathisen: «Stay With Me Baby» (Jerry Ragovoy / George David Weiss)

Inspirert av «Berre Kvit» (en parodi på Barry White som han skrev for Jonas Fjeld Band i 1974) har Tom tatt på seg å oversette denne låten til norsk - og kalt den «Bli hos meg baby». En ordinær tekst blir ikke nødvendigvis dårligere om den vris litt på, men ingen skal påstå at denne er genial! Men - det må være rom for litt galskap, og han får for den.

Personlig og varmt fra Maria

Og det er helt åpenbart nå: Mannen som har tatt på seg jobben med å underholde på Kjærnes gård heter Tom Mathisen. Han tar ikke dette seriøst i det hele tatt, men gjøgler av gårde i kjent stil. Som i '74 har han gitt låten R&B-drakt, og det swinger (faktisk)! Han høyner partyfaktoren, og selskapet er med på notene. Men det er selvfølgelig det reneste tøv. «Du er ikke god», sier Trine. «Er jeg ikke?», svarer Tom. Ja, det er der vi er.

Maria Haukaas Mittet: «Hello It’s Me» (Trine Rein / Tom Cleary)

Her snakker vi kontraster i uttrykk og innlevelse. Maria har også oversatt og skrevet om sitt bidrag, og kalt den «Hei venn», men der slutter alle likheter.

Personlig og varmt fra Maria

Den er tatt helt ned, med minimalt med akkompagnement – og et fint orgelmellomspill. Maria har kanskje den mest utviklede kvinnestemmen i dette laget, og setter sitt eget preg på låten. Tematisk er den på linje med Trines original, og den er personlig og varm - skrevet om en barndomsvenn som døde. Sangen kunne gjerne fått et lite løft underveis, men den er reint og fint framført.

Sol Heilo: «Torn» (Phil Thornally / Scott Cutler / Anne Preven)

Dette er sangen de fleste forbinder med Trine Rein – sjøl om den året etter, i 1997, ble en større hit med australske Natalie Imbruglia. Sol gjør den til noe helt annet.

Personlig og varmt fra Maria

Med stortromme og tamburin på ryggen og ukulele ser Sol ut som en gateartist på Karl Johan. Hun drar poplåten i countryretning, og den får en helt annen karakter. Framføringen har et snev av Katzenjammer over seg, den gamle gruppa til Sol. Og - hun har allerede vist seg som en artist som ønsker å utfordre uten å dra det for langt, som visse andre i dette selskapet.

Lars Bremnes: «Just Missed A Train» (Danielle Brisebois / Scott Cutler)

Også Lars har oversatt. Det er dårlig med togtrafikk langt nord, så Trines gjennombruddslåt har fått tittelen «Seil avsted» på nordnorsk. Den kler Lars godt. Den kunne godt vært en av hans egne.

Personlig og varmt fra Maria

Den er i tryggeste laget og arrangementet kunne vært mer spennende, men den bæres fram av den lune stemmen til Lars og Marie Klåpbakkens vare fiolinspill.

Den yngste av de tre Bremnes-søsknene har vært her lenge uten å få det helt store løftet, til tross for mange fine låter og radiospilling. Han er kanskje, sammen med Sol, artisten som har mest å vinne på deltakelse i dette programmet.

Petter «Katastrofe» Kristiansen: «I Am Leaving You» (Bernt Rune Stray / Bjørn Erik Pedersen / Hans Petter Åserud / Trine Rein)

Det kunne bare gå én vei etter forrige lørdags katastrofe, og Petter løfter seg på andre forsøk. Han har skrevet om sangen og døpt den «Fløtta ut». «Vi er langt utafor Ring 3», som han sier.

Personlig og varmt fra Maria

Sjøl om Terje Kinn er hentet inn på banjo og vrir den i countryretning, blir selve uttrykket ganske likt forrige lørdags bidrag. Altså litt billig og jalla. Teksten er som vanlig av det folkelige og macho slaget, med «drekking» og damer som hovedelementer – i dette tilfellet synger han ut sin glede over «hu som fløtta ut».

Elisabeth Andreassen: «When Heroes Are Made» (Øystein Lund Olafsen / David Paich / Rein / Lars Monsen / Mikkel Gaup)

Dette var opprinnelig et bestillingsverk til Femundløpet, som Lars Monsen deltar i hvert år. De ønsket en egen sang som i ettertid kanskje huskes mest for at den ble slaktet da den kom i 2012.

Personlig og varmt fra Maria

Bettan har oversatt og skrevet om. Mikkel Gaup er også hentet inn for å joike. Han hadde en framtredende rolle i originalen, men er noe mer tilbaketrukket her. I stedet er det Bettan som synger med støtte fra koret HIM. Men hvorfor synger hun så «rart» og affektert i starten, på en blanding av norsk, svensk og engelsk? Det er veldig uvanlig å høre henne sånn.

Låten bærer ellers med seg det pompøse fra originalen, men kommer likevel noe bedre ut av det i denne nye versjonen. Og Trine griner.

Neste lørdag er det Maria Haukaas Mittets kveld.