Pervers utsmykking av kapital

Big Corporate Slut Hungry For High Risk Art Sex. Og Bjarne Melgaard ler hele veien til DNB.

BJARNE MELGAARD: Hvordan skal DNB gå i takt med kunstneren Melgaard, inn hans univers av seriemordere, selvmord, selvskading, sadomasochisme, snuff, krig, voldtekt, massakrer, narkotika og kvelningssex? spør kommentator Kjetil Rolness.  Foto: Johannes Worsøe Berg
BJARNE MELGAARD: Hvordan skal DNB gå i takt med kunstneren Melgaard, inn hans univers av seriemordere, selvmord, selvskading, sadomasochisme, snuff, krig, voldtekt, massakrer, narkotika og kvelningssex? spør kommentator Kjetil Rolness. Foto: Johannes Worsøe Berg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SLIK ENHVER RIKING med respekt for eget omdømme må investere i kunst, må ethvert større foretak holde seg med en kunstsamling. Det hører til nåtidens branding eller corporate identity, særlig for finans- og teknologibedrifter som trenger en høyere himmel over pengestrømmer og bredbånd.

Kunst på bedriftsveggen signaliserer «nyskaping» og «kreativitet» og har visstnok sterkt stimulerende virkning på ansatte, kunder og publikum. Men det skal være moderne kunst, fremadstormende kunstnere og museumskvalitet. Telenor, med sine 700 kunstverker, kaller sitt hovedkvarter på Fornebu for en «opplevelse» - det er «nesten som å besøke et galleri for internasjonal samtidskunst».

DA HOLDER DET IKKE for Norges største finanskonsern å henge opp skutebilder i gullramme, gitt til den lokale banksjef som pant på misligholdt lån. Når DNB skal utsmykke sitt nye hovedkontor i Bjørvika - 80 000 kvadrat fordelt på tre bygninger, går oppdraget til Bjarne Melgaard — sjokkunstneren, provokatøren, ekstremisten.

Enkelte Melgaard-verker finnes allerede i samlingen til Statoil og Nordea, men hør på denne bestillingen: 27 — tjuesju — malerier, en tre meter høy skulptur til lobbyen, en animasjonsvideo og - design av DNBs internasjonale kredittkort. Om Melgaard også skal utforme kaffekruset til konsernsjef Rune Bjerke, er uvisst, men vi snakker om det mest omfattende kunstneriske enmannsprosjekt i offentlig rom siden Vigelandsparken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer