Peter Pans pupper

Det blir aldri for seint å gå i barndommen igjen. Eller puberteten.

lanseres i Norge, med en reklamefilm der alle gutta står i samme kø på supermarkedet for å glo på butikkdamen med størst utringning, og der 7-Eleven reklamerer for kaffe ved å gi de kvinnelige ansatte T-skjorter med «B-Cup» på, kan det være grunner til å ta en kikk på mannen som startet det hele, Playboys Hugh Hefner, og hva han driver med nå.

For han lever fremdeles. Han har gitt ut Playboy i 51 år, lenger enn Fidel Castro har sittet med makten på Cuba. Han har hatt et slag, og med sin høye, om ikke modne alder på 78 år kunne hans vane med å gå hele dagen i pyjamas lett blitt tolerert på pleiehjemmet. Men det er jo ikke der han er.

SKAL VI TRO HUGH HEFNER

, lever han i dag i harem med en gruppe blonde unge damer. For tida skal det være seks av dem, og Hefner mener de alle sover i hans seng. Han har en stor seng. Hans siste kone har flyttet inn i huset ved siden av med de to barna på tolv og fjorten. Hun ble vel for gammel for ham.

Selv sier han forholdet deres er mye bedre nå når de ikke bor sammen. Det lyder rimelig.

Men de siste seks åra har det vært haremsløsningen for Hefner, som ikke legger skjul på hvordan han makter å stå på: Viagra. Like frigjørende for mannen som p-pillen var det for kvinner, sier snart åttiårige Hefner.

Hvis man skal tro ham. Sannsynligheten er større for at det hele er et arrangert PR-show, like uekte som blondheten til de barmfagre sengevarmerne. Det har ikke vært enkelt å være i mannebladbransjen de siste åra. Opplagene har krympet, og en ny generasjon gutteblader (FHM, Loaded, Maxim) har overtatt i de yngre generasjonene. I februar måtte Bob Guccione, utgiveren av Penthouse, kaste inn håndkleet. Penthouses opplag hadde sunket fra fem millioner i måneden til en halv million, nå truer konkursbegjæringene.

Og Playboy handler ikke lenger om et månedsblad, berømt for sine gode artikler. Playboy produserer pornofilm, har sine egne fjernsynskanaler og tok nylig det viktige skrittet fra mykporno til hardporno. Da er all PR god PR, og en bestefarsskikkelse som leker Peter Pan i evig pubertet, gir god presse, til og med en slags anstendighet til businessen. En komisk ufarlighet, om ikke annet.

DA HUGH HEFNER

startet Playboy i 1953, med innkjøpte nakenbilder av Marilyn Monroe fra tidlig i hennes karriere, så verden ganske annerledes ut. I dag flommer ikke bare Internett over av pornografi. Den kommersielle seksualitetens estetikk og humor erobrer reklame, motebransje og musikkbransjen. Når Playboy og konkurrentene i dag sliter, og må lage slike PR-jippoer som med bestefar Hefner som sjuende far i senga, er det fordi de har vunnet.

Frislippet av eksplisitt seksualitet i det offentlige rom har fått noen pussige utslag. Guttunger som stirrer på damer med pupper, det være seg i bakhager eller svømmebasseng er blitt et populært tema i reklamefilm. Kanskje er det en nostalgisk lengsel hos reklameskaperne, tilbake til den tida da noe ennå var forbudt. De kjenner seg igjen i guttungene, og de er i slekt med olding Hefner. Med utviklingen tar også kjønnsrollene noen solide skritt bakover, til den tida Playboy var på høyden. Seksualisert reklame så platt at den ville blitt hånledd av for noen år siden blir i dag presentert på fullt alvor. Trygt plassert et vagt sted mellom vulgær-apell og retro-ironi fanger den oppmerksomhet. Den virker.

HUGH HEFNER

har sin egen forklaring på sin suksess. Det skyldes at han er besatt av noe veldig mange er opptatt av, mener han. Og han blir et ikon for vårt behov for øyeblikkelig tilfredsstillelse, en talsmann for uhemmet konsum (seks damer er bedre enn én), og et symbol på vår tids redsel for aldring. Han er en Peter Pan som samler på pupper, alt jentene behøver å gjøre, er å late som de trives med tanken på gruppesex med en kjemikaliebehandlet pensjonist. Dette er all den kjærlighet penger kan kjøpe.

OG VI HAR OGSÅ

sett leken før, med motsatt fortegn. Femme fatale Mae West lekte den samme leken, overflatebehandlet med kitt og sprøytelakkert med sminke, lot hun seg alltid omsverme av en garde unge vakre menn. Men hun hadde tross alt bedre replikker.

STÅR PÅ: Hugh Hefner med sine seks «kjærester».