I BOKS: Maestro Vasily Petrenko og adm. dir. Odd Gullberg (th) møtte mediefolk, orkestermusikere og representanter for Oslo-Filharmoniens styre og administrasjon da kontrakten som gjør Petrenko til sjefdirigent for perioden 2013-17 ble underskrevet fredag ettermidddag. Foto: Terje Mosnes
I BOKS: Maestro Vasily Petrenko og adm. dir. Odd Gullberg (th) møtte mediefolk, orkestermusikere og representanter for Oslo-Filharmoniens styre og administrasjon da kontrakten som gjør Petrenko til sjefdirigent for perioden 2013-17 ble underskrevet fredag ettermidddag. Foto: Terje MosnesVis mer

Petrenko underskrev i dag

Den nye sjefdirigenten vil vitalisere Oslo Konserthus.

I ettermiddag underskrev russiske Vasily Petrenko (34) kontrakten som gjør ham til Oslo-Filharmoniens sjefdirigent etter Jukka-Pekka Saraste fra høstesesongen 2013.

Men allerede i morgen (lørdag) kan publikum møte ham som dirigent når Oslo-Filharmonien invitererer til gratiskonsert i Oslo Konserthus klokka 14. Programmet er passende russisk-norsk: Tsjaikovskijs symfoni nr 5. og Johan Svendsens «Norsk kunstnerkarneval».

Petrenko kommer også tilbake allerede i november i år. Da vil han dirigerer Rolf Wallins «Act», Tsjaikovskijs symfoni nr 4 og Sibelius' fiolinkonsert med amerikanske Joshua Bell som solist i Oslo før han tar orkesteret og Bell på turné til bl a Wien, Berlin og Paris med det samme repertoaret.

Nummer 1
Sammen med adm. dir. Odd Gullberg i Oslo-Filharmonien møtte Petrenko pressen i ettermiddag. Foran et solid oppbud av mediefolk, orkestermusikere og Oslo-Filharmoniens adminstrasjon og styre gjentok han sin ambisjon om å gjøre orkesteret til verdens ledende. Han bekreftet muntert at han har samme ambisjon for Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, der han allerede er sjefdirigent, og sa at han gleder seg stort til å se de to orkestrene kappes om nummer 1-tittelen.

Petrenko sa også at han er klar over den vanskelige akustikken i Oslo Konserthus, men at han liker salen godt.

Han håper likevel å kunne gjøre salen mindre beroligende og søvndyssende, slik at publikum virkelig kan oppleve det som spennende, stimulerende og skjerpende å bevege seg inn i konserthuset.