FELT: Arne Hjeltnes dobbeltrolle, som konsernsjef for kommunikasjonsselskapet Creuna, som har laksenæringen som kunde, og rollen som programleder, førte til at TV 2 ble felt i PFU. Foto: Lise Åserud / SCANPIX .
FELT: Arne Hjeltnes dobbeltrolle, som konsernsjef for kommunikasjonsselskapet Creuna, som har laksenæringen som kunde, og rollen som programleder, førte til at TV 2 ble felt i PFU. Foto: Lise Åserud / SCANPIX .Vis mer

PFU: TV 2 felt for ikke å opplyse om Arne Hjeltnes' dobbeltroller: - Veldig uryddig

- Det er vanskelig for publikum å forstå om det er løst fritt journalistisk, sier PFU-leder Alf Bjarne Johnsen.

(Dagbladet): Pressens Faglige Utvalg har konkludert med at programmet «Rå fisk og sylskarpe knivar» som ble sendt på TV 2 27. februar i år brøt med flere punkter i Vær varsom-plakaten.

Felt på tre punkter

TV 2 er felt for brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.2, om å unngå dobbeltroller, punkt 2.3, om å vise åpenhet om bakenforliggende forhold og punkt 2.7, at omtale av produkter skal være journalistisk motivert og ikke framstå som reklame.

I programmet reiser programleder Arne Hjeltnes til Japan «for å lære mer om japansk matkunst», ifølge programomtalen. I programmet møter han noen av verdens fremste sushikokker og tar også en av dem med seg til Norge.

Bakgrunnen for fellelsen er at Arne Hjeltnes er konsernsjef for kommunikasjonsselskapet Creuna, der laksenæringen er en av kundene.

PFU mener at Hjeltnes' dobbeltrolle ikke er kommunisert godt nok ut til publikum.

- Det blir veldig uryddig. Det er vanskelig for publikum å forstå om det er løst fritt journalistisk. Den tydelige programlederstemmen gjør at publikum må få opplyst at det er en dobbeltrolle, sa PFU-leder Alf Bjarne Johnsen under PFUs behandling av klagen.

- Ikke i nærheten av å være tydelig

Det sa journalist Liv Ekeberg seg enig i.

- Når Hjeltnes sitter på begge sider av bordet, så må det være åpenhet om det. Den eneste måten vi som seer får opplyst dette, er i en plakat helt til slutt. For å finne ut at Hjeltnes er konsernsjef, må du google deg fram til det. Det blir for utydelig, konkluderte Ekeberg.

Allmennhetens representant, Nina Fjellheim, sa at hun ikke kjente til Arne Hjeltnes stilling som konsernsjef for Creuna, som altså har laksenæringen som kunde.

- Dette er ikke allment kjent og det er utilstrekkelig opplyst. Dette er ikke i nærheten av å være tydelig, sa Fjellheim.

Det var privatpersonene Erik Haaland og Nina Rose som klaget programmet inn for PFU.

E-post-kontakt

I sakspapirene til klagen framgår det at Arne Hjeltnes, etter at det hadde blitt kjent at programmet var innklaget, tok kontakt med Rose på e-post.

Der skriver Hjeltnes:

« Sjømatrådet har betalt for å få laga eit program som fortel om den opprinnelege sushi, korleis norsk laks og sjømat har funne sin rolle i denne trenden, samt invitera ein japansk kokk til Noreg/Stavanger for å prøva seg på norske råvarer.»

PFU tok også for seg en pressemelding sendt ut av Norsk eksportråd for sjømat i forbindelse med visningen av programmet.

Der skriver de at de er «stolte over at denne viktige og imponerende fortellingen blir fortalt på vegne av den norske laksenæringen på riksdekkende TV». Sjømatrådet har også støttet programmet faglig og økonomisk.

TV 2 avviser

TV 2 avviste i sitt tilsvar at de har brutt god presseskikk og skriver at «det er helt feil å hevde at «laksenæring står bak programmet». Samtidig framholder de at det er et uavhengig redaksjonelt produkt.

PFU mener at programmet ikke kan være både en del av en omdømmekampanje og fri og uavhengig journalistikk.

- Hvis det er en del av en omdømmekampanje, så kan man ikke kalle det fri og uavhengig journalistikk, fastslo allmennhetens representant, Fjellheim.

- Kan det være både en omdømmesatsing og en uavhengig reportasje? Jeg mener svaret er nei, lød dommen fra Alexander Øystå, redaktørrepresentant i PFU.

Øystså sa også at programmet «framstår i grunn som Norges lengste reklamefilm».

TV 2 har selv anført at Hjeltnes i programmet er en journalistisk medarbeider, at programmet har hatt en egen uavhengig redaksjon, og at det er produksjonsselskapet Parkas production som har laget filmen.

«Ut over sponsorbidraget og at Sjømatrådet (...) har vært behjelpelig med å organisere besøk for opptak i Japan, har «laksenæringen» - naturligvis - ikke hatt noen påvirkning på produksjon eller innhold». Ifølge TV 2 er også «vinkling og andre redaksjonelle avgjørelser (...) også redaksjonens»

TV 2 framholdt også at det faktum at Norges sjømatråd har sponset dokumentaren er tydelig merket. Akkurat her sa PFU seg enig, men de mente at programmet i sum framstår som «ukritisk videreformidling av PR-stoff».