Pias nye klær

PARIS (Dagbladet): Pia Myrvold presenterte høst- og vinterkolleksjonen utendørs, i stillhet, i en fargefattig bakgård. De grå og sorte klærne gjorde lite for å lette på stemningen. Og det er ting som tyder på at salget går tregt.

Rundt 70 hadde møtt opp for å se visningen. De viktige bransjefolkene var mette på inntrykk etter en uke med designershow i Paris, men Pia Myrvold opplyser at japansk presse samt Fashion TV var til stede.

Fristet med fri bar

Pia er klar over at det er vanskelig å vise klær når bransjefolk har dratt hjem. Derfor inviterte hun til «soiré» på utestedet Marguerite fredag kveld.
Hun fristet med fri bar og performance hver halvtime: Sangerinner hadde på seg kjoler som var programmert med lyd. Mens de sang, trykket de på knapper - seks i alt - som Pia hadde sydd på ermer. I knappene var det lagret lydloops med korresponderende bilder som ble vist på videoskjermer i takt med stimuleringen av knapper.

Pia kaller dette «interaktive klær».

- Motedesignere lager ikke klær med et idéinnhold. I motsetning til deres kreasjoner stikker mine veldig dypt, sier Pia.
- Jeg jobber med klær som medium mer enn mote.

Det store spørsmålet må være: Blir de solgt noe sted?

- Mine klær selges over hele verden, sier Pia.

- Hvem er kunder?

- Det er vanskelig å si. De kan være unge eller gamle, og de kan ha forskjellig bakgrunn. Fellestrekket er at de er kvinner som jobber med en identifikasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun oppgir fire butikker som fører hennes kreasjoner i Paris: Michel Perry, Kiliwatch, Http og Jelly Pot.

Aldri hørt om henne

Vi oppsøkte eller ringte samtlige med to spørsmål: Kjenner dere til designeren Pia Myrvold? Har dere planer om å selge hennes klær?

Kiliwatch: - Vi har aldri hørt om Pia Myrvold.
Jelly Pot: - Vi skal kanskje ta inn noe seinere. Ingenting er bestemt, og vi har ennå ikke sett på varene.

Michel Perry: - Eh, ja, vi kjenner henne. Kan du ringe seinere?

Http: - Pia fikk selge t-skjorter ikommisjon.De ligger på bakrommet, vi har bedt henne komme og hente dem. Kontakten vår er brutt.
- Assistenten min gjorde en brøler overfor Http, men de har klærne i butikken. Dette virker veldig rart, sier Pia Myrvold. Hun hevder at den brukt- og gatemotebaserte Kiliwatch har gjort en stor bestilling fra hovedkolleksjonen.

- Tuller ikke

- Jeg skal levere denne uka. Snakket du med sjefen? Det er ikke sikkert de som jobber i butikken vet noe. Det er ofte sånn her i Frankrike at ingen skjønner noen ting! Jeg har en bestillingsliste som du kan få se, jeg kan bevise at jeg ikke tuller.

Pias vinterkolleksjon er befriende fri for kunstneriske «dippedupper». Skjønt en del har vi sett før: De gjennomsiktige, enkle kjolene, toppene og skjørtene med gummitrykk ble av Pia faktisk presentert i fjor.
Snittene er enkle, det går i t-skjorter og stretch som Pia pryder med påmalte staver, firkanter og labyrinter. Høydepunktet er en serie med enkle, svært anvendelige, pene drakter, elegante frakker samt «bootcut» bukser i tykk, myk ullstretch. Sporty sømdetaljer rundt knærne gjør et inntrykk.

BACKSTAGE: Pia Myrvold gjør klar modellene foran gårsdagens motevisninge i en bakgård i Paris.