MED LIVET SOM INNSATS: Å bevege seg på Oslos fortau om vinteren er som å gå på ski over Grønland - uten ski. Foto: NTB Scanpix
MED LIVET SOM INNSATS: Å bevege seg på Oslos fortau om vinteren er som å gå på ski over Grønland - uten ski. Foto: NTB ScanpixVis mer

Pigger og pepper for mangel på salt

Vi er umyndiggjort i vinterværet. Vi blir redusert til redde, sippende, trippende byfolk på hålka.

Meninger

Det er mange som har piggene ute nå om dagen. Sinte fotgjengere som banner innett mellom sammenbitte tenner mens de konsentrerer seg om å holde seg på beina på glatte, hålkete fortau. Litt nysnø på toppen av issvullene, og - svusj! Store, sterke karer og effektive, småløpende damer blir kollektivt redusert til lealause filledokker som farer hjelpeløst gjennom lufta og lander på tilfeldige hoftekammer, albuer og håndledd.

Vi er umyndiggjort i vinterværet. Når føret er glatt og temperaturen rundt null er vi redusert til redde, sippende, trippende byfolk. Elegante spasersko? Glem det. Høyhælte støvletter? Glem det også. Det er for italienere og franskmenn. I Norge er det bare brodder som gjelder, skikkelige pigger, for sånne som orker å bite i seg skammen før fylte 70 år.

Men vent. En spalte i siste utgave av Morgenbladet gir håp. «Fotgjengere i alle norske vinterbyer, foren dere!» lyder den optimistiske tittelen. Her påpekes det noe som egentlig burde være et selvsagt krav fra alle nordmenn, men som vi har vært for «stilltiende underdanige» til å fremme: Rydd fortauene for is og snø! Nå!

Hva er logikken i at veibanen er svart mens fortauet er dekket av snø, slaps og hålke? Det er uttalt politikk i de fleste norske byer at folk skal la privatbilen stå og reise kollektivt til og fra jobb. Problemet er bare at busser, trikker og t-baner ikke befinner seg i folks garasjer; vi må forsere livsfarlige fortau og krysse tårnende issvuller før vi bestiger de kollektive transportmidlene, og da er helvete løs. Svusj!

En undersøkelse ved NTNU har beregnet at fotgjengeres fallulykker i løpet av en trondheimsvinter koster lokalsamfunnet 250 millioner kroner. Til sammenlikning bruker Oslo 80 millioner i året på å rydde, måke, strø og salte kommunens veier, fortauer og sykkelfelt. Her er det snakk om enkel samfunnsøkonomi som selv et Høyre-byråd kan forstå. Fram med saltet! Ellers blir det mer pepper.