Pils ble plater

Café Mono i Oslo er hovedstadsrockernes nye favorittsted. Nå starter det knapt ett år gamle utestedet plateselskapet Honeymilk, etter å ha opplevd dobbelt så høy omsetning som budsjettert.

- Det er to ting å gjøre når man har tjent mer penger enn man hadde forventet: enten sette dem i banken, eller bruke dem på noe man tror på, sier Runar Eggesvik, daglig leder og medeier av Café Mono.

Rockeklubbtrend

Med nystartede Honeymilk Records følger den populære baren og konsertstedet ved Youngstorget i Oslo i fotsporene til bykollegene Blå og So What!, Blæst i Trondheim og Checkpoint Charlie i Stavanger - alle musikkidealistiske og profilerte konsertsteder som har avfødt egne plateselskaper.

- Vi står midt i musikkmiljøet hver dag, og føler vi har et kulturelt ansvar. De store plateselskapene jobber for treigt, og det er mange band som ikke får forløst potensialet sitt. Et eget plateselskap tvinger seg egentlig fram når man ser og hører så mange bra, men ukjente band hele tida, sier Eggesvik til Dagbladet.

Finansiert av øl

Eggesvik, som selv har musikerbakgrunn som trommis i backingbandet til St. Thomas og The Magnetic Tapes, innrømmer at han med Honeymilk har fått realisert en drøm.

- Jeg har snakket om det i årevis, men det har ikke vært midler til å gjøre det før nå. Vi hadde håpet på en omsetning på rundt 600000 kroner i måneden da vi startet Mono for snart ett år siden, men den har vært på det dobbelte, forklarer han.

Café Mono, representert ved Eggesvik og kompanjong Christian Tvetne, eier halvparten av Honeymilk, mens Cinnamoon-bassist Arnt Olaf Andersen og bookingbyrået Atomics Per Nordahl eier hver sin fjerdedel i det nye plateselskapet, som tar sikte på å ha en «ikke-profil» rent musikalsk.

Nytt fra Wunderkammer

Denne uka debuterer Eggesviks nye hjertebarn med utgivelsen av en singeltrilogi med countryrockerne Cinnamoon. Fram mot sommeren venter Wunderkammers oppfølger til det kritikerroste debutalbumet fra 1998, og til høsten et soloprosjekt fra nylig BMG-signerte Number Seven Delis vokalist Johnny Hide.

- Hva vil skille dere fra for eksempel So What!s Racing Junior-selskap?

- Vi kommer ikke til å være så nisjepregede, og vil ikke være redde for å gi ut musikk med kommersiell appell. Vi stoler på vår egen oversikt og lidenskap, og målet er å få ut musikken vi har tro på. Indieselskaper som Matador og City Slang er selvsagt inspirasjonskilder, men det er også Arne Bendiksen og gamle Sonet, ifølge Runar Eggesvik.

Apropos Bendiksen: Honeymilk Records skal foreløpig distribueres av Universal-selskapet Sonet Distribusjon, som fra før tar seg av videreformidlingen av både BP Records (Blå) og Racing Junior (So What!).

<> De norske klubbselskapene <>

BP (Blå Productions)

Opphav:

Blå i Oslo.

Profil:

Blå og moderne nyjazz, klubbjazz og Coltrane-jazz.

Artister:

Krøyt, Cloroform, Shining, Peter Wettre m.fl.

Utgivelser:

11 album siden 1999.

Racing Junior

Opphav:

So What! i Oslo.

Profil:

Hovedsakelig indierock.

Artister: :

St. Thomas, Ai Phoenix, Hello Goodbye, Salvatore m.fl.

Utgivelser:

14 album og ep-er siden juni 2000.

CCAP (Checkpoint Charlie Audio Productions)

Opphav:

Checkpoint Charlie i Stavanger.
Profil:

Lokal, rockrelatert og alternativ.
Artister:

Lano Places, Skanksters, Thomas Dybdahl, Low Frequency In Stereo m.fl.

Utgivelser:

11 utgivelser siden 2000.

Blæst Records

<>
Opphav:
Blæst i Trondheim.
Profil:
Alternativ rock, hip hop og elektronika.
Artister:
Simplifax, Lorenzo, Tugboat.
Utgivelser:
En single og en ep siden februar i år. Selskapets første album - med Tugboat - slippes natt til 1. mai.
ROCK-ENTREPRENØR: Runar Eggesvik har hatt stor suksess med Oslo-utestedet Café Mono. Nå har han kanalisert Mono-inntekter til det nystartede plateselskapet Honeymilk, og følger dermed i fotsporene til Oslo-kollegene Blå og So What!.