Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Pinefull presisjon

Kort og rått om havarert kjærlighet.

BOK: «Forholdet går mot slutten og du er ikke klar over det. Han står der foran vinduet, og du er sint fordi han skygger for lyset.[…] Det er slik det begynner. Han er her, og bare det at han er til stede, irriterer deg.»

Forhold tar slutt eller strupes i startgropa i franske Brigitte Girauds noveller. Konsist og skånselsløst risser hun opp situasjonene: Her er kvinnen som lever med en forfatterektemann som knapt nok har ork til henne. All hans energi og kjærlighet vies forfatterskapet og (de kvinnelige) leserne. Og her er paret som skal fordele tingene etter at samlivet har havarert. Hun gir ham raust, og litt utspekulert, frie tøyler – ta hva du vil, ta alt. Han forlater leiligheten uten en eneste ting.

Om forlatelse

Novellene er brutale i all sin enkelthet. De er belønnet med den anerkjente franske Goncourt-prisen og utforsker hvorfor forhold tar slutt: Hvilke mekanismer i samspillet mellom mann og kvinne likviderer kjærligheten, hvorfor ser vi ikke forvarslene og hvor langt skal man strekke seg uten å svikte seg selv, er spørsmål som luftes.

Kontant

Det Giraud gjør best, er å vise hvor sammensatt situasjonen er når noen forlater eller blir forlatt. I en av de mest visuelle novellene har barnet perspektivet. Bildet fra idyllen på en campingplass i Sør Frankrike er slående. En liten jente står tafatt og ser moren gå fra henne – med en koffert i den ene hånden og jentas lillebror i den andre. De har det ikke godt personene i disse novellene. Verken de som går eller blir igjen.

Giraud skriver hardtslående prosa: Stilen er knapp og kontant, ironisk og bittervittig når hun skriver om skrantende kommunikasjon, fordommer, selvbedrag og viljen til å føyse ting under teppet hos de elskende. Ofte henvender hun seg til et du eller dere, for å komme leseren nærmere – nå henne direkte. Novellene er mer resolutte enn reflekterende i formen, men de griper kjærligheten og samlivets traumer med pinefull presisjon.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media