Pinlig og kjedelig

Så er «Big Brother» i gang for igjen, men for meg er det fremdeles noe nytt. Jeg klarer bare ikke å venne meg til at noe kan være så pinlig og så kjedelig samtidig.

Dette er andre sesong, konseptet er varmet opp, det er fylt på med nye deltakere. I forrige runde kom de fleste fra Østfold, denne gang er hovedtyngden blant folk i restaurant og utelivsbransjen. Det virker fornuftig - folk med slike yrker kan enklest øke markedsverdien sin i bransjen med et gjestespill på skjermen.

Profesjonelt

For nå er programmet blitt profesjonelt også fra deltakernes side. Det finnes ikke Bigbrotherjomfruer lenger, vi er blitt rutinerte. Årets deltakere har sett forrige runde, og vil prøve å opptre slik at de kan bli lenge i huset.

Her kommer vår kvinnelige adjunkt fra Drammen rett fra dildoparty med venninnene, der melder en at hun aldri har sagt nei til sex - mens den tredje står fram med dypmeldingen: «Jeg skal være meg sjøl, har jeg fått beskjed om.»

Kravstore seere

Årets seere er også blitt kravstore - hvis ikke romantikken raskt romsterer under dynene vil skuffelsen bre seg over landet. Skoboksen på Fornebu trenger ikke være et kaninreir, men uten muligheten for noen sekunder med humpende dyner kan brakkelivet lett virke litt tomt, ja simpelthen nesten meningsløst å se på. Og sex er jo kanskje bare en mer komplisert måte å onanere på, som en av husfilosofene formulerte det i går. Men våre deltakere vil vel ikke bare gjøre livet enkelt for seg.

«Big Brother» kan selvsagt ikke vurderes på første program. Hermetikkboksen må lukkes først. Utenfor huset, i Juritzens armkrok er deltakerne ubekvemme og sjenerte. Inni huset slapper de mer av, trygge på at kameraene gir dem oppmerksomhet. Roet ned av øl, vin og røyk vurderer de dusj, seng og boblebad. De husker forrige runde, de kjenner forventningspresset. De neste dagene vil fortelle seerne hvor godt de spiller opp til rollekravene i stykket.

Redselen

«Big Brother»s suksess vil også i stor grad avgjøres av hvor mye oppmerksomhet vi i andre medier er villig til å gi dem. Og hvor mye oppmerksomhet hvert enkelt medium gir dem, avhenger av hvor mye andre mediene velger å prioritere noenogtjueåringene i boksen. Her må de løftes i flokk.

Den store redselen for TVNorge og deltakerne er å dø langsomt som «Kråkeslottet» på TV3, som glemte ikkekjendiser i en bortgjemt rønne et sted.

Men det er vel for mye å håpe på. Kanskje neste gang.

FORVENTNINGSPRESS: Arve Juritzen ønsker bartender Line (22) velkommen til en ny runde «Big Brother» på Fornebu. De neste dagene vil fortelle seerne hvor godt hun og de andre deltakerne spiller opp til rollekravene i det nye «Big Brother»-stykket.