BILLETTKONTROLL: «Problemet er snarere et system så firkantet at utøvelse av skjønn later til å være fullstendig umulig», skriver artikkelforfatteren.

Illustrasjonsfoto: Per Løchen/Scanpix
BILLETTKONTROLL: «Problemet er snarere et system så firkantet at utøvelse av skjønn later til å være fullstendig umulig», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Per Løchen/ScanpixVis mer

Pinlige Ruter

Gyldig billett er ikke en garanti mot pinlige gebyrer.

Å bli stoppet i billettkontroll uten billett er flaut. Blir du derimot stoppet med gyldig billett, skal det ikke behøve å bli noen pinlig opplevelse. Likevel er ikke gyldig billett en garanti mot pinlige gebyrer.

For et par uker
siden var det kontroll på trikken i retning Blindern. Med gyldig månedskort gjensto kun studentlegitimasjon. I løpet av hele 2011 frem til da, hadde jeg ikke blitt spurt om dette i en eneste kontroll. Studentlegitimasjon - som er i to deler, hvorav den ene fornyes hvert semester - er studentene selv ansvarlig for å ha orden på. Semesterkortet for inneværende semester hadde jeg forlagt hjemme, en feil jeg naturligvis tar på min kappe.

Men tross den gyldige, betalte billetten, ble jeg behandlet som en som har forsøkt å lure seg unna betaling overhodet. Jeg ble pålagt et standard «snikegebyr», ikke fordi jeg hadde sneket, men fordi en liten papirbit som bekreftet min studieplass på UiO lå hjemme. For ikke å trekke ut krangelen med kontrolløren ble gebyret betalt, men bare et par dager senere sendte jeg inn en klage med bildebevis av gyldig studentlegitimasjon.

Svaret jeg mottok var kun en ny oppramsing av reglene som sa at ansvaret til enhver tid ligger hos studentene. Liksom kontrolløren passet også svarmailen på å fremheve hvordan Ruter har valgt å myke opp regelverket ved å gjøre studentbilletter tilgjengelige i alle utsalgssteder, ikke bare hos trafikanten. Bare for å understreke hvor grusomt og direkte utnyttende min forbrytelse var.

UAKSEPTABELT: «I stedet for å gi meg til et bestemt tidspunkt på å bekrefte min status som student, blir jeg i praksis beskyldt for å lyve, og deretter behandlet som om jeg har sneket,» skriver Stian Johansen.
UAKSEPTABELT: «I stedet for å gi meg til et bestemt tidspunkt på å bekrefte min status som student, blir jeg i praksis beskyldt for å lyve, og deretter behandlet som om jeg har sneket,» skriver Stian Johansen. Vis mer

Nå er ikke dette det verste. Jeg har lenge vært svært glad for å slippe køer hos trafikanten når jeg skal fornye månedskortet. Problemet er snarere et system så firkantet at utøvelse av skjønn later til å være fullstendig umulig. Fra kontrollørens, og Ruters, ståsted var det potensielt verste jeg hadde gjort å betale et par hundre kroner mindre for et månedskort jeg faktisk hadde betalt for. I stedet for å gi meg til et bestemt tidspunkt på å bekrefte min status som student, blir jeg i praksis beskyldt for å lyve, og deretter behandlet som om jeg har sneket.

Rent praktisk er det ikke noe offer å måtte ha med seg studentlegitimasjon til enhver tid. Det store, praktiske så vel som prinsipielle, spørsmålet er hvordan man kan behandle to vidt forskjellige saker likt. Hva ønsker man å signalisere ved å bøtelegge de som kan fremlegge gyldig billett?

Med mindre Ruters klageordning faktisk ikke er til for å gi oss brukere av deres tilbud en reell mulighet til å få ordnet opp i grumsete forhold, nettopp som dette, kan jeg ikke skjønne at de som tjener til livets opphold i denne instansen har noe vettugt å bedrive tiden med.