Pinsebevegelsens søskenbarn

NEW AGE: Jeg føler dyp uro når prinsessen er blitt okkultismens høye beskytter i Norge.

HEVDER HUN SNAKKER MED DE DØDE: Prinsesse Märtha Louise og partner Elisabeth Samnøy på Alternativmessen på Lillestrøm i fjor. Pinsereligionen og New Age står hverandre svært nær mentalt og tankemessig, skriver Levi Fragell.Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix
HEVDER HUN SNAKKER MED DE DØDE: Prinsesse Märtha Louise og partner Elisabeth Samnøy på Alternativmessen på Lillestrøm i fjor. Pinsereligionen og New Age står hverandre svært nær mentalt og tankemessig, skriver Levi Fragell.Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

|||PRINSESSE MÄRTHA LOUISE gir meg angst, skrev jeg i Dagbladet høsten 2009, og fikk dårlig samvittighet allerede mens jeg satte disse ordene på papiret. For selv om jeg er republikaner, har jeg sympati for kongefamilien, som jeg oppfatter som modige og empatiske mennesker. Og det er vanskeligere for prinsesser enn for deres gemaler å benytte seg av tilsvarsretten når de angripes med sterke ord i pressen.

Angst er et sterkt ord. Men det er faktisk sant. Jeg føler dyp uro når prinsessen er blitt okkultismens høye beskytter i Norge, ved ikke bare å bekjenne sin tro på paranormale evner, engler og overnaturlige krefter, men ved aktivt å utbre denne troen med støtte i sin spesielle status. At hun nå også går god for samtaler med avdøde, altså spiritistiske seanser, gjør ikke bekymringen mindre.

MEN ER DET «verre» å snakke med avdøde enn med Jesus? Neppe — i vitenskapelig forstand. Men de store og seriøse kristne kirker har tatt inn over seg at opplysning og fornuft er til menneskehetens beste, og baserer seg mer på sine skrifter og deres fortolkninger enn på spirituelle manifestasjoner. Det er pinsebevegelsen og karismatiske grupper som opererer med profetier, åpenbaringer, lysfenomener og ut av kroppen-opplevelser. TV-pastor Egil Svartdahl kommenterer den nyreligiøse bølgen i Vårt Land ved å si at det er «fint at folk våkner opp av materialismen og gjenoppdager våre åndelige behov.» Han er «redd for at mye av vår kristendom kan virke for rasjonell og kanskje av og til for snusfornuftig i møte med nyreligiøsiteten. Vi må bli venn med det åndelige og spiritualistiske i vår tro og praksis,» sier han. (15. januar).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer