- Piracy Kills Music fungerer ikke

Platebransjen har et kommunikasjonsproblem.

Joakim Haugland i indielabelen Smalltown Supersound sier til Dagbladet.no 6. februar at publikum må skjønne at det går utover alle - små og store aktører, når man laster ned musikk gratis.

Han har selvfølgelig rett. Det er på høy tid at de små plateselskapene nå tar eierskap til fildelings- problematikken.

I fjor gikk flere norske plateselskaper sammen om kampanjen Piracy Kills Music. Målet var å synliggjøre hvilke problemer fri nedlasting av musikk skaper for musikkbransje og artister.

Problemet med kampanjen har imidlertid vært at budskapet ikke har nådd frem til ”piratene” - eller rettere sagt; kampanjen har gitt nedlasterne nok et argument for å laste ned uten å betale fem flate øre.

Nedlasting dreper musikken, sier selskapene. Men ser man på hvem som har frontet kampanjen i media, dukker det særlig opp ett navn - Bjørn Rogstad. Og problemet med Bjørn Rogstad er at han er daglig leder for det store multinasjonale plateselskapet EMI i Norge.

Og problemet med store plateselskap er at de har vanskelige for å vekke sympati og bygge lojalitet i markedet. Når et stort plateselskap hever pekefingeren, blir det å stå imot ikke umoralsk, men antiautoritært.

Derfor er det nå på tide at representanter for de små selskapene stikker hodet fram slik Joakim Haugland gjorde i Dagbladet, og viser hvilke konsekvenser den frie nedlastingen får for artister, små labeler og helt overgripende: for det musikalske mangfoldet.

Skal kampen mot nedlastingen vinne tilhengere, må budskapet til platebransjen endres og konsekvensene av fri nedlasting synliggjøres på en ny måte.

Platebransjen lanserte i fjor Piracy Kills Music-kampanjen for å få bukt med nettpirater. Men funket den? Foto: Scanpix
Platebransjen lanserte i fjor Piracy Kills Music-kampanjen for å få bukt med nettpirater. Men funket den? Foto: Scanpix Vis mer

Bransjen må få frem at nedlasting ikke er umoralsk, men usolidarisk.

<B>KRITISK:</B> Sindre Holme er kommunikasjonsrådgiver i NOR pr.