ZOMBIE-PIRATER: «Left 4 Dead» er det nyeste spillet fra Valve. Ved å gi ut spillet samtidig i Russland som i resten av verden, har de dramatisk kuttet antallet som piratkopierer spillet. Foto: VALVE / EA
ZOMBIE-PIRATER: «Left 4 Dead» er det nyeste spillet fra Valve. Ved å gi ut spillet samtidig i Russland som i resten av verden, har de dramatisk kuttet antallet som piratkopierer spillet. Foto: VALVE / EAVis mer

- Pirater er bare kunder som ikke får kjøpt

Valve tenker nytt i Russland.

(Dagbladet.no): Det er mange grunner til at spill blir piratkopiert. En av grunnene piratene oppgir for å legitimere sin nedlasting, er at det rett og slett ikke er mulig å få kjøpt dataspillet på det tidspunktet eller stedet der piratkopien fritt er tilgjengelig.

Dette er noe musikk- og filmbransjen har begynt å ta til etteretning, med verdensomspennende premierer på store filmer og plateutgivelser.

Også spillbransjen har hovedsaklig gått bort fra de store utgivelsessprikene, men det finnes fortsatt eksempler på at samme spill kommer ut med måneders mellomrom i forskjellige deler av verden - ofte på grunn av omfattende lokaliseringsarbeid.

- Uoppdagede kunder
Et land som opplever mye piratkopiering er Russland, der spill ofte ankommer svært seint i forhold til resten av verden. Dette er noe spillselskapet Valve har tatt konsekvensen av, fortalte Jason Holtman i spillselskapet Valve («Half-Life», «Left 4 Dead») på et foredrag nylig, melder GameDaily.

- Vi tar nå spillene våre til Russland med en gang de utgis. Grunn til at folk kopierte ting i Russland var fordi russere leser om spill i blader og ser på tv, og sier «Å, det spillet har jeg så lyst til å spille, men utviklerne svarer at vi ikke kan spille det før om seks måneder ... kanskje», sa Holtman.

Han omtaler piratene som «potensielle kunder som ikke får mulighet til å kjøpe», og sier at de har gode erfaringer med å plassere sine spill i butikkhyllene samtidig i byer som Moskva og St. Petersburg som i USA og Europa:

- Vi fant ut at andelen som piratkopierte våre spill sank betydelig.

- Høl i huet
I 2007 møtte Dagbladet.no Todd Hollenshead i id Software, utvikleren av spill som «Doom» og «Quake», etter at han hadde holdt et foredrag om piratkopierng av spill på Game Developers Conference i San Francisco.

Han snakket da om en lang rekke tiltak spillutviklere kunne ty til for å hindre piratkopiering, men nevnte ikke det globale problemet med forsinket lansering i andre deler av verden.

Da vi fortalte ham om det store antallet skandinavere som laster ned spill, filmer og tv-serier ulovlig fordi de ikke gidder å vente på å kunne oppleve dem på lovlig vis, sa han:

- Det er vel slik med serier og filmer nå at de legges ut på iTunes?

- Nei, det er kun amerikanere som kan laste ned amerikanske serier og filmer.

- Ok, det er jo helt høl i huet. For meg høres dette ut som noen som ikke gjør jobben sin, sa Hollenshead den gang - og forhåpentlig er dette noe spillbransjen generelt vil ta mer hensyn til i tiden som kommer.

Valve har forøvrig møtt endel motbør de siste ukene, etter at de gjorde om betalingsløsningen på sin onlinetjeneste Steam fra dollar til euro - også i europeiske land som ikke bruker euro, som Norge. Siden dollaren og euroen ble sidestilt én til én, ble spillene på tjenesten brått mye dyrere for kunder utenfor USA.