Pirater vil aksjonere under Bylarm

Platebransjen starter antipirat-kampanje. Er det lurt?

(Dagbladet.no): Ifpi - interesseorganisasjonen for de store plateselskapene i Norge - har lenge varslet at de vil starte en stor kampanje mot piratvirksomhet.

Nå er det klart at de - i samarbeid med Fono og GramArt - har valgt Bylarm som oppstartstidspunkt for kampanjen, som har fått navnet Piracy Kills Music.

Det faller ikke i god jord hos Piratgruppen, som nå varsler motaksjoner.

- Piratvirksomhet dreper ikke musikken, og er ingen trussel mot flertallet av bandene som spiller under Bylarm - de kan tvert imot tjene på at musikken deres blir spredd. De fildelingen først og fremst rammer, er de store plateselskapene. Spørsmålet er om vi forbrukere trenger dem lenger, sier Joel Syverud (19), pressetalsmann for Piratgruppen.

Vil ha tips

Ifpi har nå opprettet nettsiden Piracykillsmusic.no, som foreløpig bare inneholder en kort reklamesnutt.

NRK har tidligere meldt at siden også skal inneholde en tipstjeneste, der folk kan sende inn informasjon om personer som driver med utstrakt fildeling. Etter det Dagbladet.no erfarer, vil siden ikke inneholde dette.

- Vi er ikke noen egoistiske nerder, som vil ha alt gratis. Vi ønsker å diskutere hvordan artister kan få betalt for fildeling på nettet. Men den kontrollen plateselskapene hadde over musikken, har de rett og slett ikke lenger. De nekter å se noen annen mulighet enn å skru tida tilbake, og stempler sine meningsmotstandere som forbrytere, sier Syverud.

STARTER KAMPANJE: Ifpi-direktør Marte Thorsby og advokat Espen Tøndel har engasjert seg kraftig i kampen mot fildeling. Når de starter en ny kampanje under Bylarm, vil de imidlertid møte motbør fra piratene. Foto: TRULS BREKKE
STARTER KAMPANJE: Ifpi-direktør Marte Thorsby og advokat Espen Tøndel har engasjert seg kraftig i kampen mot fildeling. Når de starter en ny kampanje under Bylarm, vil de imidlertid møte motbør fra piratene. Foto: TRULS BREKKE Vis mer

Han mener at det er i flere av Bylarm-artistenes interesse å støtter dem som kjemper for en friere opphavsrett på nettet.

- Samtidig er mange artister fortsatt kontrollert av platebransjen, og det viktigste målet for mange av dem er fremdeles å få seg en platekontrakt. Dette vet plateselskapene, og de vet også å utnytte det.

Tar ikke selvkritikk

Bylarms pressetalsmann Behnam Farazollahi avviser at det er kritikkverdig at de lar Ifpi og de andre bransjeorganisasjonene bruke Bylarm som oppstart for Piracy Kills Music-kampanjen.

- Ifpi er en samarbeidspartner på linje med mange andre i norsk musikkbransje. Det hadde ikke vært riktig å nekte dem retten til å starte denne kampanjen hos oss. Vi vil tillate de fleste ytringer innenfor en viss grense, sier han.

Farazollahi understreker at de inviterer til åpen debatt om fildeling i seminardelen av bransjetreffet, som Piratgruppen er velkommen til å delta på om de betaler for delegatpass. I panelet sitter blant annet Jan Omdahl, teknologikommentator i Dagbladet.no, NTNU-forsker Hendrik Spilker, IFPI-direktør Marte Thorsby og Bjørn Rogstad i plateselskapet EMI.

- I tillegg har vi invitert blant andre Gerd Leonhard til å snakke om hvordan platebransjen har mistet kontrollen over musikken, og hvorfor det faktisk er bra, opplyser Farazollahi. Bylarm arrangeres fra 8. - 10. februar.

Behov for debatt

Pirater vil aksjonere under Bylarm

I Sverige har Piratbyrån - som er Piratgruppens søsterorganisasjon - blitt en politisk kraft, og frontfigurene er blitt aktive deltakere i den omfattende debatten om opphavsrett.

Syverud håper det samme vil skje i Norge, når Piratgruppen trapper opp sin virksomhet.

- Vi har ikke hatt noe stort behov for en slik organisasjon før nå. Jeg tror imidlertid at Piracy Kills Music-kampanjen kommer til å provosere mange, og i tillegg har vi to fildelingssaker som snart kommer opp for retten, sier han.


Les også:

Norsk platebransje søker «pirat-tystere»

Musikkpirat (16) tatt

Avviser gigantkrav mot piratforeldre

Annonserer for kjøpefilm på piratside

16-åring saksøker platebransjen

Fildeling lovlig i Italia

SLIK SKAL PIRATENE OPPLYSES: Her er logoen som skal fronte den nye kampanjen.