Plants plan

Avansert americana.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CD: En snau måned før Led Zeppelin gjenforenes med skrik og skrål i London, og i forkant av bandets samleplate, overrasker Robert Plant med et atskillig mykere duoprosjekt med den moderne bluegrassdronningen Alison Krauss. I likhet med Emmylou Harris’ brudd med sin countryfortid på Daniel Lanois-produserte «Wrecking Ball» i 1995, er dette et aldri så lite musikalsk statement fra Krauss’ side.

Nesten skummelt

Med tanke på hva disse to har utrettet før, føles det unektelig som et møte mellom skjønnheten og uhyret. Og hvorfor i all verden skal disse to spille inn plate sammen? Har de noe som helst felles? Kanskje er svaret hvorfor ikke? I en musikkbransje som kan virke mer og mer forutsigbar, oppleves prosjekter som dette først og fremst som befriende.

På coverbildet framstår Robert Plant og Alison Krauss som et nyforelsket par, og de musikalske forskjellene hviskes ut fra første spor. På «Killing The Blues», med Greg Leisz på en smygende pedal steel, blir det nesten skummelt. Kraftgitarist Plant har aldri sunget penere, og sammen går de to stemmene opp i en høyere enhet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer