Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Plass til homohets

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«HVOR MYE ER DET plass til i skolen?», spør Dagbladets Trude Ringheim 12. august. I et langt stønn av en artikkel tegner hun et bilde av et umulig sammensurium av høye forventninger en lærer kan møte. Så avlegger hun meg en visitt: jeg skal ha gjort vondt verre ved å «kreve at skolen tar homoansvar». Bakgrunnen er at APs homonettverk utfordret skolen til å gi kampen mot homofobi samme prioritet som rasisme. Skolen skal verne om alle minoriteter, men svikter. Det er en utfordring myndigheter, lærerorganisasjoner, lærebokforfattere, rektorer og lærere må ta - men selvsagt ikke et ansvar den enkelte lærer bærer alene.En undersøkelse blant svenske lærere viser at kun 2% føler seg forberedt på å håndtere homofobi. Bare 8 % mener lærerutdanningen forbereder dem på spørsmål om seksuell orientering. Bjørn Smestad ved Høyskolen i Oslo bekrefter bildet for Norges del: «Homse» er det vanligste skjellsordet brukt om gutter, lærerstudentene har ikke homofobi (og knapt homofili) på pensum, og lærerne aksepterer homomobbing i større grad enn rasisme.

PÅ TRUDE RINGHEIMS foreldremøte i klasse 2A ramser foreldrene opp tema de ønsker mer av: reklame, ledelse, fotball, dans, bestemor og bestefar, dyrevern, meditasjon og yoga. Men homofobi er noe helt annet. Unnfallenhet overfor homohets har alvorlige konsekvenser. Vi vet at selvmord er 2-3 ganger mer vanlig blant unge homofile. Og vold mot homofile er et stort problem. 23 % av alle homofile i Sverige har vært utsatt for hets eller vold. Rundt 40 % av all hatkriminalitet begås av personer under 18 år.

HVA MÅ GJØRES? Skolemyndighetene må utvikle verktøy for å jobbe med hets av minoriteter. I lærerutdanningen må det gis plass til hvordan lærere forebygger diskriminering og håndterer spørsmål om seksuell orientering. Ulike samlivsformer må alminneliggjøres i pensum, og skolen må unngå å fremstille homofili som et problemområde på linje med abort og kjønnssykdommer. Lærerorganisasjonene bør gjøre som sine svenske kolleger: kartlegge kompetansebehov og holdninger blant medlemmene. Allerede i morgen kan homofobi bli et tema på lærerværelset, og i skolegården kan det umiddelbart innføres nulltoleranse mot «homo» som skjellsord. Rasisme og homofobi er to sider av samme sak. På skolen er det ikke plass til noen av delene.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!