Julelenker i glitrende ledlys akkompagnert av «Santa Claus in red». Butikkskiltene skriker og gjør at fornuftssansen spriker. - Hva trenger jeg for å bli lykkelig? Reklamen hevder den har svaret, ettertrykkelig. Du står der i avmakt, som et ferdig juleslakt.
Du forsvinner inn der det er leker fra Brio og ansatte svirrer om deg: - Hva kan jeg hjelpe deg med? Varmt smil. Profesjonelt. Presist. Du nikker, samler deg. - Gave til jente, 9 år? Håp i stemmen.
Før du går: Velger du plastleker også i år?
Vi spoler fram i tid. Et annet sted, der horisonten er blå og vid. Vannet treffer steinene og der, i midten, ligger en liten grå bylt i havets vannkant. Små bevegelser, ørsmå kramper. Fjernt fra butikklokalenes glorete lamper. Fuglen som ligger livløs i fjæra er et skammelig bevis på hva forbrukernes skjebnesvangre valg kan føre til, når det legges plastleker under treet enda et år til.
Ditt velmente kjøp havnet ved en feiltakelse i fuglens mage og er blitt til unedbrytbart materiale i naturens kretsløp. Fuglen antok plastleken som mat, slukte den, og døde av sult. Like sant som grufullt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger