Platebransjen avlyser digital dommedag

Platesalget øker. Hjemmebrenning er ikke kult lenger, mener musikktopp.

Til og med oktober i år er det solgt 12 prosent flere plater i Norge enn i fjor, melder NRK Musikk. Det er 1.1 million flere album. det betyr at salget er tilbake på 1998-nivå, fra tiden før MP3, Napster og hjemmebrenning av CDer ble folkesport.

- Vi har fått signaler om at det å brenne sine egne plater er i ferd med å bli litt umoderne. Det virker som om ungdommen synes det er stas å eie ordentlig produserte CD-er med cover og tekster og det som følger med, istedenfor CD-er som ser ganske billig ut, sier markedsdirektør Morten Jensen i Universal til NRK.

Salget går strykende både for norske og internasjonale artister.

- Jeg merker oppgangen og at folk er mer interessert i musikk og bruker mer penger på musikk, sier Sveinign Rindal, butikksjef for Platekompaniet i Bergen sentrum, til NRK.

(Dagbladet.no)